WhatsAppen met Nathalie Peters

WhatsAppen met Nathalie Peters

05-09-2018 (12:25) - Appen met

Gisteren werd bekend dat IAB en BVA samengaan, inclusief werken vanuit hetzelfde pand in Amsterdam. Daarmee ontstaat de grootste branchevereniging voor adverteerders, mediabureaus en exploitanten. We vroegen Nathalie Peters van IAB naar het waarom en de uitdagingen die er liggen.

 

WhatsApp-Status: Available

 

Hi Nathalie! Alles goed? Ben je al bij de BVA verhuisdozen aan het inpakken? :)
Nee :) wij zitten sinds enkele maanden bij HNK en daar gaat BVA naar toe komen.


Ja dat bedoel ik! Ben je ze aan het helpen met verhuizen?
Nee, dat is niet mijn taak. Ik focus me op de inhoudelijke vraagstukken waar we de markt mee verder brengen en ik ben al wel druk met ze bezig de tweede taksforce ROAS (terurn on advertisings spend) vorm te geven. Deze taskforce die bestaat uit BVA en IAB leden gaat zich focussen op transparanyie & meetbaarheid).


Het was maar een grapje.
Weet ik :) Ik geef ze natuurlijk wel een warm welkom op de dag dat ze arriveren. Dus ben wel van de catering koffie en gebak! 


Met het samengaan van IAB en BVA ontstaat de grootste coalitie van adverteerders, mediabureaus en exploitanten. Waarom is dat nodig?
De ontwikkeling van digitale marketing gaat snel en dit wordt steeds complexer. Mede omdat het hele ecosysteem is betrokken en van invloed is op diverse schakels. Wil je antwoorden kunnen geven op vraagstukken of oplossingen aanbieden dan zijn verschillende chemia in deze keten verantwoordelijk. Alleen gezamelijk kunnen we de antwoorden/oplossingen produceren. Ook kunnen we zo (financieel) beter bepaalde vraagstukken tackelen. We blijven brancheverenigingen dus we hebben beperkte budgetten. Daar efficiency in realiseren is noodzakelijk.


Lang verhaal! Maar efficiency is het belangrijkst?
Het is ook geen beslissing van een nachtje slapen geweest :)We hebben over veel zaken nagedacht en gesproken. Nee slagkracht en resultaat is onze KPI. Kort maar krachtig: missie is nog steeds om duurzame groei te bieden voor het hele ecosysteem.


Een blok vormen op politiek gebied, zoals op het gebied van privacywetgeving lijkt mij ook heel goed werken als je groter bent en meer leden hebt. 
Wat zijn onderwerpen die in deze nieuwe combinatie op de agenda gezet worden?
Absoluut. Den Haag, AP specifiek, heeft ons te kennen gegeven het als een positieve ontwikkeling te zien en zijn met deze nieuwe gezamelijke werkgroep in gesprek. Vooralsnog Privacy & ROAS. Verder zijn nationalisering, organisatie, mensen en lobby duidelijke speerpunten.


Het IAB pleit voor 'ontzuiling van de industrie'. Wat betekent dat precies?
 En is samenwerking met BVA daar een voorbeeld van?
Ja wat betreft je laatste vraag. Met ontzuiling bedoelen we dat we meer willen samenwerken en partneren. We kennen veel verenigingen, met een groot overlappend leden. Doen we dan niet allemaal het zelfde? Jazeker is het belangrijk bepaalde belangen individueel te behartigen maar veel topics zijn bredere markt topics. Als die gezamelijk zijn te behartigen dan moet je dat doen. Dan maak je meer inhoudelijke stappen en heb je meer slagkracht. 
 

Laatste vraag :) Wat betreft brancheverenigingen en het aantrekken van nieuwe leden: doen jongeren voldoende mee? En waar liggen daar kansen en uitdagingen?
In ons geval worden bedrijven lid. Dus daar heb je een mix. Maar onze vereniging kent natuurlijk ook veel start-ups, die merendeel door de toch jongere generatie worden geleid. Het krijgt absoluut onze focus. Op ons congres gisteren "20 jaar IAB" waren 40% jongeren. Dus dat was top.


Er liggen nog meer kansen, we zouden wel individuele jongeren willen benaderen maar daar zijn we nog over aan het nadenken. Wat wordt ons uiteindelijke doel daarmee en hoe brengen we de branche daarmee verder. Verder zorgen we dat onze taskforces bezet worden door de nieuwe generatie en ookin ons bestuur kiezen we voor diversiteit op dit vlak. Onze jongen honden zeg maar! Euhhhh Weer een lang antwoord! :) Ben gewoon enthousiast!

Haha. Maar duidelijk! 
Ik zag online foto's voorbij komen inderdaad, en het zag er goed uit.
Was top en wees eerlijk DeLaMar, toch wel een dingetje. Maar boven al uitermate gezellig, veel kennis en vooral veel goede gesprekken.
 
Mooi, heel veel succes met alles.
Dank en graag tot een volgende keer!