WhatsAppen met Niels Baas

WhatsAppen met Niels Baas

11-01-2018 (13:35) - Appen met

Het tv-landschap is de laatste jaren flink aan het veranderen. Minder lineair tv-kijken, de opkomst van streamingdiensten en on demand. Het is bijna niet meer bij te benen. En dan was er afgelopen jaar nog de definitieve doorbraak van Zondag met Lubach en de vrije val van Humberto Tan en consorten. Tijd om eens te kijken hoe het er precies allemaal voor staat. Dat doen we via de WhatsApp met TV-landschapsarchitect Niels Baas van NLZiet.

 
WhatsApp-status: geen
 
Hallo Niels. Jaap hier, van Fonk.
Ja hallo.
 
Hoe is ie?
Ja alles goed met mij en met NLZIET.
 
Leuk jaartje achter de rug?
2017 was zeker een belangrijk jaar voor NLZIET. Het jaar van de herintroductie van NLZIET met live streams. Een upgrade waarmee het aanbod nog completer is en voor een aantal consumenten zelfs een vervanging is voor hun bestaande tv-abonnement. We krijgen ook erg veel enthousiaste reacties vanuit onze gebruikers over deze toevoeging. Fijn.
 
Zijn dat soort ontwikkelingen noodzakelijk in het huidige tv-landschap?
Absoluut, de disruptie van tv is in volle gang. Er komen steeds meer video-aanbieders en het zal steeds lastiger worden om de aandacht van de consument vast te houden voor de prachtige Nederlandse programma's. Eén sterk Nederlands online platform, waarmee de verschillende zenders en doelgroepen elkaar versterken (ipv beconcurreren) biedt strategisch de beste uitgangspositie voor alle NL partijen. Daarnaast maak je het richting de consument ook nog eens makkelijk omdat deze nu door de bomen het bos niet meer ziet waar hij/zij online iets (live/terug of zelfs vooruit) moet kijken.
 
Was 2017 zo rommelig voor de kijker?
We waren als consument natuurlijk gewend om alles vanaf 1 abonnement te kunnen kijken. Dat is nu al niet meer zo en dat zal de komende jaren verder toenemen. De grote Nederlandse omroepen hebben daarbij allemaal hun eigen online platform waar de consument de programma's van die zenders kan terugkijken. De jongere consument denkt echter niet meer vanuit die traditionele kanalen en maakt het niet uit of Expeditie Robinson nu op RTL, SBS of NPO is uitgezonden.
 
Mentaliteitsverandering of generatiekloof?
Geen idee, beide wellicht.
 
Feit is wel dat het steeds lastiger wordt om te scoren met lineaire tv, toch lukt ZML dit bijvoorbeeld wel.
Programma's met een meer tijdsgebonden karakter zoals sport, nieuws/actualiteiten, talkshows of een mengeling daarvan zullen ook in een lineair schema kijkcijfers kunnen scoren. Dat is ook de reden dat ik live streams toe wilde voegen aan het NLZIET aanbod. Kijk er zelf ook nog veel naar maar daar ben ik ook mee opgevoed :).
 
Ah, het zondagzevenuurbordopschooteffect.
Haha, nou dat niet echt eigenlijk. Appointment-viewing wordt dat ook wel genoemd. Dat is voor mij echt voorbij. Nee het is iets anders. Veel mensen weten van tevoren vaak nog niet precies wat ze willen kijken en dan is ouderwets zappen een heel krachtig content discovery mechanisme... Pff wat een buzzword mondvol...:p
 
Haha. Toch een beetje nostalgie, niet?
Wellicht, maar zappen verrast mij ook nog best wel eens. Op basis van een plaatje (en wellicht zelfs wat tekst) is het soms lastig te bepalen wat je nu wilt kijken. Het simpelweg kijken van een programma is ook een manier om iets nieuws te ontdekken. En dan uiteraard direct vanaf het begin kijken als het bevalt. Een ander voorbeeld had ik op een gegeven moment in mijn auto. Ik had daarin een harde schijf waar al mijn MP3-tjes op stonden. Toch ging ik na verloop van tijd weer radio luisteren omdat ik verrast wilde worden door iets nieuws. Dit zal in de toekomst uiteraard meer en meer door algoritmes bepaald worden die aanbod gaan afstemmen op je gedrag...
 
Gaan we dan toe naar een systeem waarin het lineair tv-kijken wordt gecombineerd met gepersonaliseerde content? Nostalgie x innovatie = kijken?
Absoluut, NLZIET is daar een goed voorbeeld van. Als kijker ben je aan de macht. Ga ik op de bank, op het toilet of in de trein kijken. Ga ik zappen om te bepalen wat ik wil kijken of pak ik de ingebouwde tv-gids erbij, ga ik mijn serie of film verder kijken of wil ik een programma wat ik gisteren gemist hebt bekijken. Het kan allemaal. NLZIET staat voor tv kijken in vrijheid; bepaal zelf maar hoe je het wil doen! Daarbij proberen we zoveel mogelijk programma's zonder reclame aan te bieden en binnenkort kun je NLZIET ook overal in de EU bekijken. En vrijheid zit ook nog eens in het feit dat je het maandelijks kunt opzeggen...
 
Gaat het huidige omroepstelsel nog lang overleven?
Het huidige B2B businessmodel van de omroepen moet echt snel om naar een B2C gedreven mentaliteit. Dat betekent dat de omroepen hun huidige advertentiegedreven verdienmodel moeten gaan omturnen naar een gecombineerd model van advertentie- en abonnementsinkomsten. Het huidige lineaire reclamebewind van 12 minuten per uur heeft zijn beste tijd gehad. De omroepen zullen nu hard in beweging moeten komen om data gedreven en gepersonaliseerde advertentiemodellen te introduceren waarmee ze met minder advertentiedruk relatief meer opbrengsten kunnen realiseren om uiteindelijk de aandacht van de kijker te kunnen vasthouden. Kortom, met minder advertentiedruk meer inkomsten binnenhalen. Dit laatste gecombineerd met het besef dat ze beter af zijn met elkaar dan zonder zal hun levensduur bepalen.
 
Als ik het allemaal zo lees staat er nog behoorlijk wat te gebeuren de komende tijd. Tot slot, samenvattend: waar moeten we in 2018 op letten?
Zeker, dat maakt het ook zo leuk om in deze dynamische wereld te werken! In 2018 zou ik letten op de introductie van de GDPR, addressable tv advertising, verdere consolidatie en samenwerkingen en natuurlijk zullen we met NLZIET verder van ons doen laten horen!
 
Top, we gaan het in de gaten houden. Dank voor je tijd en uitleg Niels! En een succesvol jaar toegewenst!