WhatsAppen met Patrick Driessen

WhatsAppen met Patrick Driessen

21-11-2017 (12:19) - Appen met

‘We hebben versterking nodig om aan de vragen van onze klanten te voldoen.’ Aan het woord zijn Martijn de Beijer en Frank Rosenhart, oprichters van Chunk. De versterking waar ze het over hebben, is Patrick Driessen, de nieuwe managing director van het bureau. De zelfverklaard gangmaker staat voor een flinke uitdaging, gezien de ambitieuze (internationale) groeiplannen van Chunk. We zijn benieuwd hoe hij dit allemaal gaat bolwerken en spreken hem via de WhatsApp.
 
WhatsApp-status: geen
 
Hallo Patrick. Jaap hier, van Fonk.
Goedemorgen Jaap!
 
Je hebt zomaar tijd over om met ons te appen, how come? ;)
Ik heb direct mijn agenda vrijgemaakt toe in hoorde van dit WhatsApp interview! :) Communiceren, netwerken, inspireren en richting geven is een deel van wat ik doe en met anderen communiceren werkt bij mij meestal inspirerend. Dus brand los! :)
 
Hahaha, we voelen ons gevleid.
Same here!
 
Het is meer aan jou om los te branden. Blij? Gemotiveerd? Zielsgelukkig? Trots? Zenuwachtig? (doorhalen wat niet van toepassing is)
Normaliter ben ik blij, gemotiveerd, doelgericht, gelukkig en zeker trots. Zenuwachtig zelden. Nu ben ik vooral trots dat ik bij Chunk de helmstok heb over mogen nemen om vervolgens een internationale koers te gaan varen. Daardoor kunnen we de klanten die wij nu bedienen beter helpen met het versterken van hun groei. Daarnaast zijn we doelgericht bezig om nieuwe klanten binnen te halen die goed bij ons passen. Hetzelfde geldt voor extra talent om ons team te versterken. Voor mij als ondernemende business builder (en zeiler) is dit een mooie wedstrijd in een steeds voller wedstrijdveld, waarbij het speelveld door nieuwe technologie zoals VR snel verandert.
 
Je bent competitief ingesteld?
Ja, ik heb zeker een winnaarsmentaliteit en ben een doorzetter. Dat probeer ik ook op mijn teamleden, klanten en business partners over te brengen. Vooral als het even tegen zit of iets niet direct lukt... Tenslotte is het allemaal teamwork en behaal je het succes samen.
 
Ik begrijp dat je voornamelijk bent binnengehaald om internationale klanten aan te trekken, klopt dat?
Dat is slechts een deel van mijn focus. Naast de commerciële focus richt ik mij op het versterken en verder professionaliseren van de organisatie, het aantrekken van nieuw talent, het uitbouwen van het portfolio, nieuwe strategische partnerships bouwen en het vergroten van onze naamsbekendheid. Daarnaast geef ik richting aan het in de breedte uitbouwen van Chunk: spinoffs en nieuwe zelfstandige business units. Goed voorbeeld is Chunk Locals; voor klanten die graag een digitale power in eigen huis willen halen. Wij leveren ze een heel team als totaaloplossing. Dat werkt goed en er is veel vraag naar, dus we bouwen die business unit vanaf nu gestaag verder uit.
 
Maar een beetje de talenknobbel trainen kan geen kwaad lijkt me.
Helemaal mee eens! We zijn actief in een groot aantal landen, ook buiten Europa. Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig met een innovatief project in Zuid-Korea en hebben net de basis gelegd voor een uitdagend digitaal project in China. Als het aan mij ligt dalen we snel af naar Australië, want daar kan Chunk denk ik ook hoge ogen gooien en is het lekker werken (en wonen weet ik uit eigen ervaring).
 
Hoe is je Koreaans?
Redelijk... waar ik woon heb ik met regelmaat een verdwaalde Korean in mijn tuin... :) Zonder gekheid: met Koreanen heb ik tot nu toe altijd met veel plezier, doch met de nodige moeite samengewerkt.
 
Hahaha, ik zal maar niet vragen waar dat precies is. Heb je nog ambitie om een kantoor in het buitenland te runnen? Keuze zat binnenkort.
Als die mogelijkheid zich voor zou doen, dan lijkt het mij uitdagend om een landenorganisatie in Greater China of Amerika te runnen. China heeft daarbij mijn voorkeur. Wat vroeger voor Amerika gold ('land of the unkown opportunities') geldt nu voor China.
 
Zijn ze daar fan van Nederlands werk?
Ja, in zekere zin wel. Wat hen intrigeert is hoe wij als klein land in staat zijn om zoveel global brands te bouwen. Daarnaast spreekt onze aanpak hen vaak aan. Ook onze humor en mentaliteit spreekt hen aan, mits wij ons best doen om hun cultuur en gebruiken echt te begrijpen en doorgronden. De manier van zakendoen verandert in China, omdat veel van onze gesprekspartners in China tegenwoordig zijn opgeleid in Europa of Amerika. Daardoor spreken ze vaak beter Engels en is het wederzijdse begrip er vaak in een vroegere fase.
 
Zozo, we mogen er zijn. Als we de Chinezen moeten geloven.
Als het op nuchterheid en vriendelijkheid aankomt zeker. Chinezen vinden onze Amerikaanse of Duitse collega's daarom vaak minder plezierig om mee samen te werken. Als 'vliegende Hollanders' dienen wij daar dankbaar gebruik van te maken en daarbij wel sterk in onze schoenen te blijven staan. Als Chinezen iets goeds of bijzonders zien (bijvoorbeeld Nederlandse technologie), dan willen ze het graag direct kopen. Vooral omdat ze die verworven kennis en kunde vervolgens kunnen gebruiken bij hun doel om de wereld te veroveren. Nederlandse ondernemers zwichten naar mijn idee te vaak voor het grote geld en verkopen de meerderheid aan een Chinese partij of investeerder. Zonde, denk ik dan vaak, want als ondernemer kun je er meestal niet meer uithalen wat er in zit. De Chinese grootaandeelhouder heeft meestal namelijk een andere (groei)agenda dan de Nederlandse ondernemer. Ik kan iedereen aanraden om een week te investeren in China: ga naar o.a. Peking en Shanghai en spreek daar af met locals, die je bijvoorbeeld via LinkedIn hebt leren kennen. Ga ook naar een paar netwerkevents en probeer met een bepaald doel relaties en partnerships op te bouwen. Als je proactief een win-win in de aanbieding hebt op basis van jouw unieke kennis en kunde, willen veel Chinezen graag zaken met je doen. Waar Chinezen vroeger alles wilden kopiëren, ziet de nieuwe generatie Chinezen dat ze buitenlandse kennis en kunde nodig. Vooral op het gebied van global brand building, supply chain management en kwaliteitsmanagement.
 
Zo, dat was even een mooie spoedcursus China. Toch nog even iets dichter bij huis: hoe ga jij je de komende maand onsterfelijk maken op de werkvloer?
Volgens enkele teamleden: een zeer uitgebreide striptease... :) Vanuit mijzelf: Chunk versneld uit laten groeien tot een internationale speler waar niemand meer omheen kan en waar teamleden graag bij willen werken en klanten graag mee willen samenwerken. Dat gaan we grotendeels organisch doen en wellicht middels een of meerder overnames. Chunk heeft reeds een hoge klanttevredenheid in Nederland. De uitdaging is om dit ook in het buitenland te bereiken.
 
Hahaha, ik probeer het meestal gewoon met een taart, hoewel dat natuurlijk ook te combineren is met een striptease ;) Het is geen kinderachtige klus in ieder geval, iedere dag een stevig bordje pap en gaan?
Die combi zal ik in gedachten houden... :) Klopt, een serieuze en goede uitdaging waar ik iedere dag energiek voor uit bed kom. Focus en gestaag groeien blijft een uitdaging. We willen wel dat de groei voor iedereen is bij te benen. We gaan niet groeien omwille van de groei. Daarom zijn we ook zeer selectief in welke klanten wij graag willen bedienen en met welke partners wij willen samenwerken.  Ook voor het type projecten en technologie hebben wij een bepaalde voorkeur. Nee kunnen zeggen is daarbij een eerste vereiste. Zo hebben wij vorige week ‘Nee dank u’ gezegd tegen een grote potentiële klant die niet onze taal sprak.
 
Die naam ga je zeker niet prijsgeven.
Nope! 
 
Laat dat me er niet van weerhouden je hartelijk te danken voor je tijd en uitleg. En heel erg veel succes met de nieuwe uitdaging (en de uitgebreide striptease;))!
:P Bedankt Jaap! Graag gedaan. :)