WhatsAppen met Roel Welling en Nathalie Peters

WhatsAppen met Roel Welling en Nathalie Peters

17-05-2018 (11:58) - Appen met

In ons eerste duo WhatsApp interview vragen we aan de duo-voorzitters van de Esprix Awards waarom sommige bureaus het zo goed doen en of er wel voldoende aanwas is van nieuw talent. De awardsshow in gala vindt volgende week woensdag plaats in EYE.


WhatsApp-status Nathalie: Available
WhatsApp-status Roel: Busy

 

Zitten jullie er al klaar voor? Alexander hier van FONK! Hi Nathalie, ik heb een WhatsApp groep aangemaakt.
Nathalie: Volgens mij is Roel aan boord nu.


Over Esprix: data, creativiteit en techniek. Daar is al heel veel over gezegd natuurlijk. Denk jij dat er voldoende aanwas is van jong talent? Met andere woorden: leren we dit wel op school?
Nathalie: Nee, dit is typisch een deelgebied waar in de praktijk pas naar gekeken wordt. Natuurlijk mede omdat deze behoeft nu meer dan ooit ontstaat en er pas nu door de verschillende specialisten gezamenlijk naar gekeken wordt. Voorheen spraken deze chemium niet met elkaar, je ziet de eerste stromingen, leergangen ontstaan maar nog in zeer beperkte mate. Ik ben wel van mening dag de nieuwe lichting creatieven overigens veel meer op deze wijze nadenkt en dat deze groet groeiende is. 


Wat is jouw idee daarover, Roel?

Het is nog erg gescheiden. We hebben goede jonge creatieven en makers en aan de andere kant goeie datamensen. Maar de kruisbestuiving moet nog veel sterker. Ik geloof wel dat de makers door het verdwijnen van traditionele patronen dichter bij de doelstellingen komen te staan waardoor ze beter begrijpen welk effect de creativiteit teweeg moet brengen. 


Etcetera is koploper als het gaat om het aantal nominaties. Wat doen zij goed?

Nathalie: Roel pak jij die eerst vul ik aan.


Roel: Ze kijken creatief breder dan alleen naar de campagne. En dat is de nieuwe soort creativiteit die we willen belonen. Als je bijvoorbeeld naar de Valentijnsactie van bol.com kijkt is dat een heel gaaf media-idee die de unieke bol.com propositie (vandaag nog geleverd) benadrukt. En dan ook nog met een leuke campagne invulling. 


Nathalie: Zij excellereren op cases die zowel creatief als effectief zijn. Zij ontwikkelen goede activaties en campagnes met krachtige ideeën die mensen aantoonbaar in beweging zet. Sociaal afhaalpunt is een ander mooi voorbeeld.  


Sociaal Afhaalpunt is een campagne tegen eenzaamheid bij ouderen toch?

Roel: Ja gewoon een heel goed idee: in plaats van bij je buren, je pakketje bij het sociale afhaalpunt in een bejaardencentrum laten bezorgen bij mensen die graag even een praatje maken.


Nathalie: Ja klopt, eenzaamheid onder ouderen is een groot probleem. Het Sociaal Afhaalpunt is een plek binnen een verzorgingstehuis waar mensen hun pakketje, dat ze online hebben gekocht , kunnen laten bezorgen. Om vervolgens bij het ophalen een gezellig praatje te maken. Win win, pakketje op het door mij gewenste moment en een goed gevoel. 


Roel: Haha nu hoor je het van ons allebei, krijg je met een duo voorzitter hè! 


23 mei is de grote avond, in gala bij EYE, mooie locatie.

Nathalie: De esprix uitreiking is de avond van winnaars voor winnaars. Het is de bekroning van het beste werk op het gebied van marketing communicatie. Het is de benchmark voor de industrie en ern inspiratiebron voor ons allemaal. We zien het beste werk van het afgelopen jaar voorbij komen, je spreekt oude en nieuw vakgenoten en dat allemaal in een prachtige entourage en fantastische sfeer. Een uitreiking die je niet wil missen. 


De avond zelf, hoe gaan jullie ervoor zorgen dat creativiteit wordt gekoppeld aan een goed resultaat, wanneer is het geslaagd?

Roel: Dat begint met de Awards die deze mix ultiem hebben en wij zijn als duo natuurlijk de vleesgeworden koppeling van creativiteit en effectiviteit. 


Nathalie: We hebben 33 nominaties voor 33 unieke parels. Deze benoemingen en de uiteindelijke toekenning van de kleur wordt de bewijsvoering dat creativiteit en effectiviteit in Nederland heel goed vertegenwoordigd zijn. De aankleding en het entertainment wordt wederom verzorgd door Monique Vierdag en dat legt toch wel de gouden strik om de avond. 


Top! Heel veel succes!