WhatsAppen met Ruben Balfoort

16-04-2019 (13:02) - Appen met

Ruben Balfoort (26) is in het dagelijks leven productmarketeer bij Sana Commerce. Maar in zijn vrije tijd is hij ook bezig met zijn eigen platform: Commercial Review. Daarop worden tv-reclames beoordeeld door Nederlandse consumenten. Tijd om eens met hem te appen over dit initiatief.


                                                                                                            WhatsApp-status:
 Available

Ha Ruben, FONK hier! Ben je er klaar voor?
Ha Rosa, zeker! Met een heerlijk zonnetje erbij maakt dat extra blij


En het rijmt ook nog! Je hebt een goede dag dus? Werk je in de zon of hou je lunchpauze?
Nu even een lunchpauze, maar dan wel in de zon. Goed om af en toe even inspiratie op te doen


Zeker! Hoe kreeg je de inspiratie voor Commercial Review?
Toen ik merkte dat in de rust van voetbalwedstrijden, waarin commercials uitgezonden worden, iedereen met wie ik keek een heel uitgesproken mening had over commercials. Toen dacht ik: deze informatie moet niet op mijn kamer blijven! Deze informatie moet terug naar de bedrijven die commercials op TV laten uitzenden. Bedrijven moeten weten wat er met hun commercials gebeurt in de hoofden/ huiskamers. En dat kan


Je hebt dit al uitgeprobeerd met een Kerstcommercial-competitie,
wat viel je hierbij op?
Er viel mij heel erg op hoeveel commercials kunnen doen: bij veel mensen riep dit echt emoties op. Een commercial is vaak niet zomaar iets en juist tegenwoordig  wordt er vaak ingespeeld op emoties. Daar moet je als bedrijf heel goed en zorgvuldig mee omgaan. Daarom is het echt belangrijk om voordat een commercial op tv is, deze te pre-testen. Daar gaat mijn platform zich hoofdzakelijk op richten: wij kunnen snel en in een specifieke doelgroep gaan meten wat een commercial zal gaan doen. Veel bedrijven hebben daar geen budget voor of nemen de tijd of moeite er niet voor. Commercialreview.nl gaat bedrijven ontzorgen en het pre- en post testen verzorgen. Dat inzicht gaf vooral de kerstcommercialcompetitie: het belang van commercials heel zorgvuldig testen.


Het platform richt zich daarbij dus vooral op de emoties die commercials kunnen opbrengen? Heb je een voorbeeld van een reclame die dat opbrengt?
We starten met het vragen naar emoties: wat zijn je eerste gedachten bij het zien van een commercial? Daarna gaan we daaromheen zeker verder vragen maar de eerste indruk is ook wat er gebeurt bij het zien van een commercial op tv. Veel onderzoeksbureaus gaan heel lang en diepgaand in gesprek over commercials wat goed kan zijn maar waarbij je ook het risico loopt dat je zover doorvraagt dat je de persoon aan het sturen bent of te diep laat graven.


Een goed voorbeeld was de kerstcommercial van plus supermarkten: veel mensen gaven aan hier heel emotioneel van te worden omdat ze net iemand hadden verloren. Op die commercial kregen we op commercialreview.nl veel heel positieve of juist heel negatieve reacties


Wat waren de negatieve reacties dan?
Mensen die aangaven: een commercial als deze kan echt niet, ik heb de commercial uitgezet: ik brak ervan omdat mijn moeder net overleden was
Dat is een risico. Anderen reageerden heel positief maar van groot belang is wat mij betreft: pre-test een commercial! Dit kan simpel en hoeft niet duur te zijn. Weet wat de reacties ongeveer zullen zijn en voorkom extreem negatieve reacties die je merk schade aandoen.


Is het dan niet lastig om daaraan een conclusie te verbinden, als de reacties zo uiteen lopen?
Op zich is het niet verkeerd dat een commercial of andere commerciële uiting verschillende reacties oproept, maar: door te testen kan je proberen extremen op voorhand uit te sluiten die je echt flinke schade kunnen toebrengen.


Slim! En bedrijven geven zich daar zelf voor op?
Een aantal bedrijven doen dat al. En commercialreview.nl gaat het voor alle bedrijven mogelijk maken. Ik vind dat het een standaard kan worden: doe altijd even een pre-test, en weet hoe de commercial ongeveer zal vallen en pas de commercial zo nodig nog aan
Beter voorkomen dan genezen, toch?:)


True! En geef je bedrijven dan ook ongevraagd advies ;)? Door commercials te testen die niet zijn opgegeven door het bedrijf zelf?
Ik leg zeker commercials zelf voor aan Nederland. En ben bereid ongevraagd advies te geven als ik denk dat dat verstandig is;) maar: ik test dan alleen commercials die al op tv zijn. Dat is nuttig advies voor volgende commercials maar het grootste belang zit hem in pre-testen. En daar moeten bedrijven of mediabureaus zelf zich voor opgeven bij mij, simpelweg omdat ik niet beschik over de materialen die nog niet uitgezonden zijn:)


Snap ik! Binnenkort kom je met de Paas-editie, wat kunnen we daar van verwachten?
De voorjaars/ paascommercialcompetitie staat nu op commercialreview.nl Hier vraag ik Nederland feedback te geven op 4 commercials van grote supermarkten: Plus, Lidl, jumbo, Albert Heijn. Ik daag de merken uit zich weer kwetsbaar op te stellen en natuurlijk: de strijd met elkaar aan te gaan over welke supermarkt de beste paascommercial van 2019 heeft. Er komen al tientallen reviews binnen maar: iedereen even stemmen natuurlijk:)


Gaan we doen! Heb je zelf al een favoriet, of een commercial die een emotie bij je oproept?
Leuk! Ik heb nog geen favoriet maar wat me wel opvalt is dat veel supermarkten het aspect van samenzijn en gezelligheid naar boven proberen te halen. Gezellig met z’n allen eten: is natuurlijk leuk maar daardoor lijken de commercials wel een beetje op elkaar. Ik zie niet zoveel lef in de commercials van dit jaar:)


Dat kan dus nog beter!
Een beetje lef en iets anders dan de rest is niet verkeerd. Maar dan wel even laten pre-testen natuurlijk;)


Haha inderdaad! Is er nu een Paas-commercial, buiten de supermarkten om dan, die volgens jou wel wat meer lef toont?
De voorjaarscommercial van Hornbach is wel heel opvallend en toont heel veel lef. Deze commercial riep ook wel veel reacties op maar Hornbach is dit voorjaar zeker niet te betichten van het niet hebben van lef. Heb je hun commercial gezien toevallig?


Ja! ik wist niet zo goed wat ik ervan moest vinden :p Maar gewoontjes is het zeker niet

Haha en dat is precies waar ik op commercialreview.nl Schrijf nou eens op wat je eerste gedachten zijn, dat kunnen kernwoorden zijn, maar door dit te doen, zonder diep na te denken, schrijf jij waarschijnlijk op wat de commercial met je deed. En dat moet Hornbach ook weten:)


Tof! Heb je verder nog Paasplannen, behalve commercials testen ;)?
Haha ja, ik ga toch, zoals de commercials voorschrijven, tijd doorbrengen met familie en vrienden;) En jij?


Haha zo zie je maar weer, ze hebben wel een punt! Hetzelfde denk ik en -cliche - eieren eten..
Klinkt heerlijk hoor;) ga er maar lekker van genieten. Ik vond het een leuk interview!


Ik ook, fijn Paasweekend vast en tot een volgende keer!

Leuk! Dankjewel! Jij ook alvast een fijn weekend