‘Dit is het succes van de true believers’

21-09-2012 (10:36) - Bureaus

Eerder vandaag werd al bekend dat Publicis Groupe het internetmarketingbedrijf LBi voor zo’n € 416 miljoen (USD 538 miljoen) heeft overgenomen. Daarmee is de grootste overname in digital business een feit. LBi (Lost Boys International) oprichter Michiel Mol (43) in een reactie:
 
‘Toen we twintig jaar geleden met internetmarketing begonnen, wist 99% van de wereld nog niet wat dit was. Je wilt niet weten hoe vaak ik door programmeurs, marketeers en investeerders meewarig ben aangekeken. Maar dat maakte mijn wil om door te zetten alleen maar sterker. De visie die ik toen had, en die in het begin slechts door een handje vol mensen werd gedeeld, is nu werkelijkheid geworden. Ik ben ongelooflijk trots op al die true believers, die samen dit enorme succes van Lost Boys international hebben gemaakt'.
 
Michiel Mol startte Lost Boys samen met medestudenten Kees Kousemaker en Jan-Pieter Melchior in 1993 vanuit zijn studentenkamer in Leiden. De naam Lost Boys is geïnspireerd op het sprookje van Peter Pan; een clubje vrienden dat nooit ouder wilde worden. Lost Boys' eerste klant was Philips (een interactieve demo die Michiel zelf programmeerde), de eerste factuur werd pas na 6 maanden verstuurd en was niet groot: 5000 Gulden. Ter vergelijk: in het eerste half jaar van 2012 realiseerde het bedrijf een bureau-inkomen van zo’n €119,4 mio met een EBITDA van zo’n € 19,9 mio. 
 
Michiel Mol over de begintijd: ‘De eerste jaren waren geweldig. Pionieren, learning by doing, successen en blunders maar vooral een vriendenbedrijf. Lost Boys groeide en groeide en kreeg bij jonge programmeurs een soort heldenstatus. De besten werkten bij ons, en in plaats van een lease auto kregen ze bij Lost Boys een rode Kronan fiets.’
 
Toen de eerste internet bubble was gebarsten, moest ook Lost Boys geherstructureerd worden. Mol: ‘Een lastige tijd, en ik stond als CEO voor de taak het vriendenbedrijf organisatorisch en financieel snaarstrak te zetten. Ik moest op zoek naar een nieuw directieteam, dat in staat was een team van jonge super-professionals aan te sturen en te ontwikkelen. Dat is gelukt. Ik heb daarna al mijn operationele taken aan hen overgedragen en nam zelf plaats in de Raad van Commissarissen. Van daar uit was ik beter in staat om over de horizon te kunnen kijken.’
 
Vanaf dat moment concentreerde Mol zich vooral op de strategische lijn van het merk Lost Boys. Een reeks strategische overnames volgde, waaronder: MetaDesign, Oyster, Icon Media Lab, Wheel, BigMouth Media en FramFab. Mol zelf trad uiteindelijk in 2011 terug als bestuurder, om zich volop toe te kunnen leggen op nieuwe initiatieven, waaronder het ambitieuze commerciële ruimtevaartproject SXC (zie ook het interview in Fonk Magazine 12, 2012. Michiel Mol hierover: ‘Het management en de Raad van Commissarissen, heeft een erg belangrijke rol gespeeld bij deze laatste periode van internationale groei, en daar ben ik hen zeer dankbaar voor. Samen met alle mensen die ooit voor Lost Boys hebben gewerkt, hebben ze mijn droom laten uitkomen. Ik ben zo ontzettend trots op dit mooie bedrijf, en het feit dat het nu onderdeel is van een van de sterkste bureau groepen ter wereld. Het bedrijf is nu echt volwassen geworden. Maar de Lost Boys, waar ze vandaag ook wonen en werken, worden dat natuurlijk nooit.’
 

Mol wil de overname niet laten passeren zonder het succes te delen: ‘Bij deze roep ik alle oud Lost Boys, ook de oude garde, op om contact op te nemen met Lost Girl van het eerste uur Esther Cordes (esther@spacexc.com). Ik ben van plan om nog een keer iets leuks te doen met iedereen die dit succes heeft gebouwd. Iets verrassends, net zoals vroeger.’ 


Reacties

Finally control and retirement, congrats @MichielMol13
Mario Andretti @ 21-09-2012 12:21 uur

Media

Marketing

Economisch