20 jaar 180

05-10-2018 (17:59) - Bureaus

In 1998 verlieten Alex Melvin, Guy Hayward, Chris Mendola and Larry Frey, Wieden+Kennedy om voor zichzelf te beginnen. Wat begon met een klus van adidas, een keukentafel en een groep enthousiastelingen, is uitgegroeid tot een gerenomeerd bureau met zo’n 100 werknemers.


Het bureau heeft inmiddels diverse innovatieve en award-winnende campagnes op zijn naam staan, waaronder het Impossible Is Nothing-platform, met Laila Ali die het opneemt tegen haar vader Muhammad Ali, de Sport Meets Art campagne in 2007,  WK-campagnes inclusief de +10 in 2006 en de Beckham & Wilkinson-spot.


In 2017 fuseerde het bureau met Kingsday en verwierf daarmee de nodige digitale expertise. Hier-door werd de naam aangepast naar 180 Kingsday. 


Tijdens Adnight zal er onder meer een paneldiscussie zijn waarin teruggeblikt wordt naar toffe campagnes, mooie herinneringen en wordt de impact van 20 jaar 180 Thinking besproken. De geschiedenis wordt vastgelegd in grafische muurschilderingen en merchandise. Als kers op de taart hebben is een eigen 180 lettertype ontwikkeld om de datum te herdenken en om hun obsessie voor lettertypen te vieren.


hi-impact, no-fuss

Sander Volten, CEO van 180 Kingsday: “Klanten willen hi-impact, no-fuss.  Dat is precies wat wij ze bieden. Wij kijken op een verfrissende manier naar elk vraagstuk en zoeken oplossingen die de verwachtingen overtreffen. 

“180 is een creatief, Amsterdams bureau met internationaal DNA. Het concept is nog net zo relevant als het 10 jaar geleden was. Er is veel veranderd sinds de start, maar alle veranderingen hebben ons gebracht waar wij nu staan,” zegt Kalle Hellzen, ECD bij 180 Kingsday. “Het vasthouden aan onze manier van denken en de wonderbaarlijk getalenteerde mensen waar wij mee (hebben) mogen werken is de kern van ons succes. Ik kijk uit naar wat de toekomst ons zal bren-en!”

"We bouwden 180 op het concept 180 Thinking, dat zich losmaakt van traditioneel marketing- en reclamedenken,” zegt Chris Mendola, oprichter van 180. ‘Mensen zijn geneigd vast te houden aan gewoontes, zeker als die eerder succes hebben opgeleverd. Maar, stilstaan is achteruitgang. Ons concept zou er voor zorgen dat wij telkens naar de wereld (de opdracht) keken zoals deze zou kunnen zijn ipv hoe hij op het moment is. Door vast te houden aan dit concept, hebben wij door de jaren heen iconische campagnes gemaakt. Dat was en is vandaag de dag nog steeds de kracht van 180.”


Het bureau zelf viert de mijlpaal door een dag en nacht feest te vieren in Dublin.

20 Years of 180 from 180 Kingsday on Vimeo.


Media

Marketing

Economisch