ADCN lanceert twee nieuwe Lampen: Experimental en Business

19-01-2018 (09:26) - Bureaus

ADCN presenteert dit jaar twee nieuwe prijzen bij de ADCN Awards 2018: Experimental en Business. In 2017 lanceerde ADCN de Next Awards voor ‘next generation creativity’ met Lampen voor o.a. Innovatie, Impact en Talent. Hier komen nu de Experimental en Business categorieën bij. 
 

Experimental 

Met de Experimental Lamp wil ADCN de passie voor creatieve experimenten en het creatief ondernemerschap van professionals in de creatieve industrie een podium geven. De club verwacht zeer diverse inzendingen en voornamelijk projecten, producten en ventures die door creatieven en bureaus zelf zijn gestart. Het idee voor de Experimental Lamp komt van ADCN Hall of Fame lid en Juryvoorzitter Johan Kramer (Halal): “In de reclamewereld kennen we een bizar (maar ook begrijpelijk) mechanisme. Je wordt altijd gevraagd voor een nieuw project, op basis van wat je eerder gedaan hebt. Zelden op basis van wat je zou kunnen doen. Als maker wil je echter juist iets nieuws gaan doen. Eigen projecten en experimenten zijn dus nodig om je eigen creativiteit te blijven ontwikkelen. Ik heb zelf ooit The Other Final bedacht, een voetbalwedstrijd tussen de twee laagst geklasseerde voetballanden in de wereld, op dezelfde dag als de WK Finale. Ik ging daar een lange documentaire over maken, zonder dat ik dat ooit eerder had gedaan. Het was echt een sprong in het diepe, en tijdens het maken leerde ik zoveel, waar ik nu als regisseur nog baat bij heb. Daarom is het goed dat we vanuit de ADCN proberen oog te hebben voor werk dat experimenteel is. Misschien niet altijd even uitgedacht en perfect, maar wel iets dat op den duur voor bredere vernieuwing kan gaan zorgen.” 
 

Business 

De Business Lamp is er voor creatieve ideeën en oplossingen die leiden tot business transformatie of nieuwe business modellen – op business niveau in plaats van merk- en communicatieniveau. ADCN-voorzitter David Snellenberg: “Deze Lamp is voor het creatieve idee dat daadwerkelijk tot een nieuw verdienmodel heeft geleid. Dat kan bijvoorbeeld een nieuw digitaal product zijn. Wij zoeken hierbij uitdrukkelijk niet naar one day flies, of korte termijn PR ideeën. Maar goed doordachte oplossingen met de focus op lange termijn. Het veranderen van het business model of het uitgroeien tot een nieuwe business is hierbij cruciaal. Steeds vaker zullen we in staat moeten zijn om middels strategie en creativiteit oplossingen te kunnen bieden voor de echte vragen van onze klanten. Voorbeelden die wij interessant vinden zijn Nike+ en Small Business Saturday van American Express, maar misschien ook wel Tikkie van ABN AMRO.”
 

Deadline

Het inzenden voor de ADCN Awards is inmiddels gestart. De uiterste deadline voor inzendingen is 1 februari. De (extra) deadline voor alle Next categorieën is 8 februari (zonder toeslag). De ADCN Awards Show wordt gehouden op 17 april. Inschrijven kan hier
 

Media

Marketing

Economisch