Adwise helpt omnichannel retailer Ochama met expansie

18-01-2022 (12:20) - Bureaus

One-stop shop Ochama, een nieuwe formule van retailgigant JD.com, kiest fullservice digital agency Adwise als partner voor haar Nederlandse expansie. Achter de schermen werken Adwise en JD.com al bijna een jaar samen om de Nederlandse toetreding voor te bereiden. Inmiddels zijn de eerste twee gerobotiseerde stores officieel geopend waarmee de retailer haar eerste fysieke stappen heeft gezet op Nederlandse bodem. Het zijn de eerste winkels in Nederland waar je food- en non-food-producten kunt bestellen en afhalen of laten thuisbezorgen.

JD.com, het moederbedrijf van Ochama, is na Alibaba en Amazon de derde grootste e-retailer ter wereld. Met een beurswaarde van 95 miljard euro en meer actieve klanten dan het totaal aantal inwoners in de hele Europese Unie (550 miljoen versus 447,7 miljoen), is het duidelijk dat het over een speler van wereldformaat gaat. Het bedrijf onderscheidt zich op het gebied van innovatie – waaronder robotisering en Artificiële Intelligentie (AI) – en duurzaamheid.
 

Pick-up shops

De nieuwe retailformule van JD.com waarmee het voet aan de grond wil krijgen in Nederland is Ochama. Ochama heeft een compleet assortiment, in combinatie van pick-up shops en een mobiele app en webshop en wil zo de nieuwe standaard neerzetten voor omnichannel one-stop shops. Members plaatsen hun bestelling online en kunnen die op een voor hen geschikt moment oppikken in één van de pick-up shops, of thuis laten bezorgen. De orders worden verzameld met behulp van robots en grijparmen. Het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs kan 15.000 bestellingen per dag verwerken. Als je voor 11.00 uur bestelt is het mogelijk dezelfde dag na 15.00 uur al je bestelling op te halen. Ook hier komt nauwelijks een mens aan te pas: je scant je QR-code bij de pick-up winkel en je ontvangt je bestelling via een lopende band.
 

Match

Thijs Wolbers, Director Quality & Innovation en Partner bij Adwise ziet veel raakvlakken tussen Adwise en JD.com: "Adwise heeft zich altijd beziggehouden met digitalisering en innovatieve trends die naar Europa komen. Bovendien ondersteunen we tientallen organisaties met hun internationale digitale strategie. Zowel opdrachtgevers die vanuit Nederland internationaal groeien, als organisatie die van buiten Europa de Europese markt willen betreden. Deze samenwerking past perfect bij onze missie om markten op te schudden."
 

Nieuwe trend zetten

Ochama is de eerste winkel in Nederland waar je food- en non-food-producten kunt bestellen en kunt kiezen om deze af te halen of te laten bezorgen. Hoewel thuisbezorging steeds meer gemeengoed wordt - met als laatste trend de flitsbezorgers – zet het ook fors in op het gemak van pick-up, waar je niet voor thuis hoeft te blijven. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is plannen. Als je de bestelling oppikt, heb je die binnen twee minuten in handen. Ook kunnen klanten in de fysieke winkels inspiratie opdoen in de showroom of informatie inwinnen bij de – wel bemenste - servicebalie. Ochama richt zich met name op millennials en gezinnen. Het assortiment is heel breed, van elektronica tot vers fruit, van Lego tot sportkleding, van bureaus tot diepvriesproducten. Het gaat om een members only-concept, waarbij lid worden tijdelijk gratis is. Na je bestelling krijg je 10% gratis shoptegoed voor de volgende bestelling.

Media

Marketing

Economisch