Column Jaap Grolleman: terug uit Cannes

28-06-2012 (17:01) - Bureaus

Inmiddels zit ik weer te typen achter mijn eigen stokoude Toshiba, waar ik toch beter mee uit de voeten kan dan die nieuwste modellen in de  Microsoft lounge. Toetsen precies op de plek waar ik ze verwacht; programma's welke ik wel wil hebben en gewoon een kop thee naast me. Oh, en rust.
 
De laatste paar dagen in Cannes zijn voorbij gevlogen, en daarmee ook de buzzwords. Op een rijtje: data, content, social media, mobile, Azië en natuurlijk; 'the future'. 
 
Die toekomst zal elk jaar wel druk besproken worden; het verandert immers constant. Yogi Berra: 'The future ain't what it used to be.' Vaak bleven echter ook seminars in deze abstractheden, maar Dick Costolo, CEO van Twitter had een iets concretere visie; 'We're moving from a world where we plan campaigns for the future, to one where we adapt campaigns to the moment.' Als voorbeeld gaf hij Audi, dat inspeelde op de hashtag #WantAnR8, welke door een fan was geïnitieerd.
 
Een ander veelbesproken onderwerp (net als vorig jaar), was social media, hoewel Paul Adams van Facebook denkt dat de term 'social' uiteindelijk wel weg zal gaan (omdat we sociale wezens zijn). Zijn seminar zat vol eye-openers, over hoe onze vrienden ons koopgedrag kunnen beinvloeden; 'We receive more and more information; it's an overload now, yet our memory stays the same. What do we do? We turn to our friends for advice.'
 
Daarnaast was zijn seminar natuurlijk een reclame voor Facebook zelf, maar toch; een aantal adviezen lijken me erg nuttig. Zo zei hij; 'Think of Facebook as a new type of creative canvas', en: 'start by designing the newsfeed experience first, not the app'. 
 
En tot slot, nog een verrassend advies: 'If you want to be social, go home to your parents.'
 
Meer quotes over social media, maar dan niet van Paul Adams:
 
Twitter gives you a front row seat to everybody's direct perspective across the world.
Dick Costolo
 
Social media changed the relationship between brands and the public. It's a story, and it's not a 30 second story. 
Justin Kingsley
 
Social media is a commentary tool, instead of telling people what to buy.
Balki 
 
Volgende buzzword: data:
 
Data is a need to have - not a nice to have.
Jon Vein
 
Data is the digital revolution's gift to us.
Ann Lewnes
 
Data is never the solution; creativity is.
Jon Vein
 
If data doesn't lead to a core idea or insight it is a waste of time.
Mark Tutsell
 
en deze:
 
Love pie, hate pie charts.
David McCandless
 
Toch, de beste seminar van het festival ging niet over een buzzword. In de drie kwartier die DraftFCB had ging het niet over zichzelf praten (wat veel merken wel doen, wat soms resulteert in een erg suf verhaal over hoe fantastisch ze wel niet zijn), maar plaatsten ze de Franse straatkunstenaar JR op het podium. Hij vertelde zijn verhaal over hoe hij begon met de muren in Parijs te beplakken ('I pasted on whatever wall I could find, and so I was 18 and already had an exhibition at the Champs-Elysees.'), voordat hij naar Israel en Palastina ging, waarna Brazilië, India en een hoop andere landen volgden. Af en toe spotte hij met reclame, maar op een leuke manier; 'I didn't write Just do it. I just did it.'
 
Later daalden we de trappen van het Palais af, naar de grote tentoonstelling van werk, waar ADCN-jurylid Tim Voors ons een rondleiding gaf. Hij besprak met de roedel JongeHonden waarom het ene werk wel prijzen pakt en ander niet, en daarvan leerde ik dat visueel werk het beste werkt, ookal is het niet altijd even diepzinnig of geniaal. Coke Hands van Ogilvy Shanghai is een goed voorbeeld daarvan, een advertentie zonder enige copy, die begrepen wordt door zowel het Japanse jurylid als die uit Argentinië. 

Daarnaast waren er nog een boel feestjes - maar is het echt interessant om daarover te lezen? Liever sluit ik af met een quote van 'onze' Peter, buschauffeur en part-time DJ; 'ondanks die lange dagen, vliegt zo'n week toch best wel snel voorbij.' 


Jaap Grolleman

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch