Corporate innovatiebureau Forty gelanceerd

09-10-2019 (10:40) - Bureaus

Deze week is corporate innovatiebureau Forty opgericht. Doel van Forty is bedrijven sterker maken én impact maken op de samenleving met schaalbare producten die mensen niet meer kunnen missen in hun dagelijkse leven. Jan-Willem van Beek, die eveneens partner blijft bij Greenberry, neemt de dagelijkse leiding op zich.
 
De naam Forty verwijst naar een beproefde methodiek uit Silicon Valley: waarbij startups stellen dat wanneer 40% van hun bestaande klanten zeer teleurgesteld zouden zijn als hun product er morgen niet meer is, ze echt klaar zijn om de wereld te veroveren en op te schalen.
Oprichter Jan-Willem van Beek: “Deze 40% milestone vormt voor ons de basis van onze visie voor Forty. We ontwerpen producten en diensten die onmisbaar zijn en aantoonbaar schaalbaar zijn. Het is niet alleen een doel waar we naar toe willen werken met onze opdrachtgevers, het is ook een mentaliteit. Wat is de korte en meest succesvolle route naar schaalbare groei? Een proof of concept maken is leuk, maar het wordt pas interessant als er betalende klanten zijn en de potentie van schaalbaarheid om de hoek komt kijken. Want we weten uit ervaring dat met innovatie de kans van succes niet altijd groot is.”
 

Ondernemerschap in innovatie bij corporates

Om de ‘Forty’ te halen, bijt het nieuwe innovatiebureau zich vast in problemen van corporates en helpt hen deze te transformeren tot schaalbare en onmisbare producten. Ook begeleidt Forty bij het opzetten van innovatielabs, en bemant het innovatieteams die nieuwe proposities valideren en laten schalen. Forty brengt ondernemerschap in innovatie.
 
Daarnaast heeft Forty zichzelf ook een ambitieus lange termijn doel opgelegd: het ontwikkelen van drie eigen producten met tien miljoen klanten die bedrijven en samenleving sterker maken. Van Beek: “De markt is volop in beweging en daarmee de service offering van bureaus ook. “We hebben met Greenberry een mooi en stevig trackrecord als digitaal designbureau. We werken voor mooie merken en maken impactvol werk, waar ik echt trots op ben. Maar mijn grote liefde en passie ligt op het gebied van innovatie en startups. Ik schreef samen met Rutger Huizenga 2 jaar geleden het boek Voorbij de Startupmania, waarbij we succesvolle innovators in Nederland interviewden over hun best-practices. Dit was voor mij ook het startpunt om er een apart bedrijf van te maken. Want werken aan succesvolle corporate startups vraagt andere expertise dan die van een digitaal designbureau. De manier van werken is niet alleen anders (we werken in hybride startup teams), maar ook de skillset. Naast design thinking expertise brengt ons team dan ook ervaring in met lean startup methodologie en growth strategie.”
 

Forty x Greenberry

Jan-Willem van Beek blijft ook partner van Greenberry. De vier partners van Greenberry, Jan-Willem van Beek, Michael de Kruijf, Alain Dujardin en Bas van Bokhorst zijn met z'n vieren aandeelhouder in beide bureaus. In de dagelijkse operatie nemen Michael de Kruijf en Alain Dujardin de leiding voor Greenberry, Jan-Willem van Beek wordt eindverantwoordelijk voor Forty en Bas van Bokhorst zal bij Greenberry eindverantwoordelijk blijven voor de operatie en bij Forty optreden als Chief Technology Officer (CTO).
Van Beek: “De komende jaren bouwen we Greenberry verder uit naar een hoogwaardig digitaal designbureau, en gaat Forty zich storten op uitdagingen van corporates en deze vertalen naar schaalbare en onmisbare producten, zoals we dat nu al doen voor onder andere HEMA, SIDN en Zilveren Kruis. 

Media

Marketing

Economisch