Creative Heroes Awards breekt lans voor creatieven, óók buiten de industrie

Creative Heroes Awards breekt lans voor creatieven, óók buiten de industrie

11-02-2020 (08:23) - Bureaus

Op vrijdag 26 juni vindt in Capital C in Amsterdam de 3e editie van de Creative Heroes Award plaats. Vijf professionals uit de creatieve industrie krijgen die avond een award voor de impact die ze maken met hun creatieve vermogen, voor hun maatschappelijke betrokkenheid en hun ondernemende houding. De organisatie maakt deze week de 13-koppige jury van de awards bekend, én presenteert - nieuw dit jaar - een team van zes scouts.

De creatieve industrie is een van de meest impactrijke sectoren in Nederland, eentje die bovendien sneller groeit dan de rest van de economie. De Creative Heroes Awards wil de impactmakers - professionals die het verschil maken - belonen voor hun belangrijke rol. Dankzij deze impactmakers is de creatieve industrie een aanjager van innovaties en levert daarmee een bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Juist nu, in een tijd waarin transformaties plaatsvinden en nodig zijn, is dat belangrijker dan ooit. ‘Creatieve maakkracht is hiervoor essentieel en zal de komende 25 jaar niet, zoals zo veel andere kennis en kunde, worden vervangen door Artificial Intelligence (AI) of robots’, zo voorspelt jurvoorzitter Taco Schmidt, oprichter van Qindle.
 

Buiten de lijntjes kleuren

‘Het doel van de Creative Heroes Awards is het creëren van een relevant platform, binnen én buiten de creatieve sector, voor creatieve professionals, ondernemers en bedrijven die een blijvende positieve verandering - impact - voor mens, maatschappij en/of milieu weten te bereiken’, stelt Jeroen van Oostveen, een van de initiatiefnemers van de Creative Heroes Awards. Er valt volgens Van Oostveen nog veel winst te behalen als het creatieve vermogen van de sector zich verder uitbreidt naar andere sectoren van de economie. Het is dé kans voor de BV Nederland om haar doel om zich te ontwikkelen tot de meest creatieve economie van Europa ook echt waar te maken. ‘De creatieve industrie is in veel opzichten een voorloper. De Creative Heroes Awards heeft de ambitie om de samenwerking tussen partijen binnen en buiten de creatieve industrie te versterken.’
 

Lightyear One

De makers van de Lightyear One, het eerste rijdende prototype van een solar familie-auto, sleepten in 2019 de Superhero Award in de wacht. Andere helden waren Simone Post, Superlocal, Ronald Carpentier, Shahar Livne en Claudy Jongstra. In 2017 werden onder andere Boyan Slat met de Ocean Cleanup, Hans Meijer van Zoku en de organisatie achter Blue City in Rotterdam onderscheiden. Mede-initiatiefnemer Guus van Maarschalkerweerd: ‘Met de Creative Heroes Awards willen we inzoomen op de drijvende krachten en het proces achter baanbrekende concepten en duurzame verandering die Nederland voortbrengt.’

 

Vijf winnaars en een Superhero

De jury wijst winnaars aan in vijf verschillende categorieën die zijn ingedeeld naar mate van impact. De schalen lopen op van creatieve professionals die impact maken op persoonlijke schaal, tot impact op lokale schaal, regionale schaal, het maken van landelijke impact en impact op mondiale schaal. De jury selecteert per award maximaal vijf genomineerden. Tijdens de feestelijke awardavond in Capital C in Amsterdam kiest het aanwezige publiek als klap op de vuurpijl wie met de Superhero Award naar huis gaat.
 

Jury 2020

De organisatie van de Creatieve Heroes Awards maakt deze week de dertienkoppige jury bekend. Onder aanvoering van Taco Schmidt, oprichter van Qindle Innovation & Design, buigen twaalf professionals zich over de beoordeling van de impactmakers: Samira Boon, textielarchitect bij Studio Samira Boon en een van de Creative Heroes van 2017; Hans Brandt, onafhankelijk consultant Identiteit en Branding; Leonne Cuppen, eigenaar van Yksi Connect; Kim Dingler, directeur Marketing & Strategie bij Talpa; Petran van Heel, Sector Bankier Bouw bij ABN AMRO Bank; Mark van der Net, Head of innovation bij Total Design; Reinder Bakker, ontwerper en oprichter van Overtreders W; Liedewij Hentenaar, directeur van Radio Adviesbureau (RAB); Marjolein Vreeburg, oprichter van MV Architects en een van de Creative Heroes van 2017; Xander Kotvis van de Revolution Foundation, circulair systems voor festivals en events; Floris Müller, uitgever en publicist, PBQ Media; Lieke Genten, partner bij Claessens Erdmann.
 

Het moment ‘framen’

Een award kan een krachtig middel zijn in het denken over creativiteit, zeker als het geen invuloefening is maar met een open vizier en oprechte interesse wordt gediscussieerd. Het biedt de kans om het moment te ‘framen’, om een foto te maken van de stand van zaken in de creatieve industrie met de intentie om deze een stap verder te brengen. Nieuw dit jaar is de uitbreiding met een team van scouts: creatieve curators die actief op zoek gaan naar verrassende en vernieuwende kandidaten. Journalist en creatief ondernemer Renske Schriemer stuurt het team van scouts aan: David Heldt, Uitgever en Curator; Viveka van der Vliet, Journalist/Schrijver; Robert van Rixtel, Ontwerper en Uitgever; Peter de Winter, hoofdredacteur ArchitectuurNL, en; Kitty de Groot, Journalist/Schrijver.
Vanaf nu is de inzending geopend, tot uiterlijk 1 april 2020. Inzenden kan door het formulier in te vullen op www.creativeheroesawards.nl. Creatieve professionals kunnen zichzelf aanmelden, maar ook aangedragen worden door anderen of worden gescout door de jury of de scouts van de Creative Heroes Awards.
 

Hoofdsponsor ABN AMRO

ABN AMRO is actief in vele sectoren. En overal geldt dat creativiteit een belangrijke sleutel is tot innovatie en succes. De bank stimuleert daarom graag creatief ondernemerschap. 

Creative Heroes Awards worden mede mogelijk gemaakt door:
Interface, Cascando, Ditt Officemakers, Blok Plaatmateriaal, Satelliet Meubelen.  


RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch