De impact van legaal gokken in Nederland op de advertentiemarkt

De impact van legaal gokken in Nederland op de advertentiemarkt

06-10-2021 (10:41) - Bureaus

De Kansspelautoriteit staat online goksites met een vergunning toe om vanaf 1 oktober Nederlandse spelers toe te laten. Dit gebeurt onder strenge voorwaarden. Daarbij is het ook toegestaan om te adverteren. Ook hier zitten weer de nodige regeltjes en voorwaarden aan vast. Holland Casino is een van de casino’s met een vergunning om online kansspelen aan te bieden maar er zijn nog negen bedrijven met een vergunning. De concurrentie is moordend en daarom zal elk gokplatform met innovatieve manieren nieuwe spelers voor zich proberen te winnen.
 

Tien gokbedrijven met een vergunning van de KSA

Op woensdag 29 september maakte de Nederlandse Kansspelautoriteit een lijst bekend met tien bedrijven die een vergunning van de Nederlandse Kansspelautoriteit hebben ontvangen. Deze bedrijven mogen op 1 oktober 2021 de deuren openen en kansspellen aanbieden aan Nederlandse spelers. Onder andere TOTO en Holland Casino behoren tot de partijen die op 1 oktober online gaan. Behalve deze gokbedrijven zijn er dan nog acht bedrijven die hun diensten vanaf 1 oktober aan kunnen bieden.
 
In totaal zijn er vier Nederlandse bedrijven en zes buitenlandse partijen die zich op Nederlandse spelers mogen richten. Behalve TOTO en Holland Casino zijn dit Betcity en Fair Play.
 

Alleen bedrijven met een vergunning van de Kansspelautoriteit mogen adverteren

De gokbedrijven zoals Betcity en Tombola die bij de eerste legale online goksites van Nederland horen mogen in hun handjes knijpen. Niet alleen behoren zij tot de “lucky few” die legaal gokspellen mogen aanbieden, ook mogen zij adverteren in Nederland. Buitenlandse casino’s mogen dat namelijk niet. De KSA treedt bovendien hard op zodra een buitenlands casino zonder vergunning zich richt op spelers in Nederland. Zo is de basisboete vastgesteld op € 600.000. Voor gokbedrijven met een omzet hoger dan 15 miljoen euro loopt dit overigens op tot 4% van de omzet.
 

Wat is toegestaan bij het adverteren van online kansspelen in Nederland?

De 10 bedrijven die wel mogen adverteren in Nederland, dienen zich aan een flinke waslijst aan regels te houden. Zo kun je alleen adverteren als je je aan de onderstaande regels houdt. Dit is overigens een samenvatting van de meest in het oog springende regels:
 
>  De doelgroep waar je advertentie op gericht is, is ouder dan 25 jaar
> Sport teams en beroeps sporters sponsoren is toegestaan
> Advertenties op televisie mogen alleen uitgezonden worden voor 06.00 en na 21.00 uur
> Je mag alleen reclame maken tijdens sportwedstrijden voor kijkers van die wedstrijd op je eigen website
> Bij adverteren op social media dienen de goksites aan te kunnen tonen dat je een leeftijdsfilter gebruikt.
 
 

Wat is er niet toegestaan bij het adverteren van gokspellen in Nederland

Vanzelfsprekend is de lijst met wat niet mag een stuk langer, dan wat wel is toegestaan. Met name de risicogroepen dienen niet in contact te komen met reclames en advertenties van gokbedrijven uit Nederland en uiteraard ook het buitenland. Zo mogen spelers die ingeschreven zijn bij Cruks, het centraal Register Uitsluiting KansSpelen, nooit of te nimmer informatie over bonussen,promoties en andere reclame ontvangen van een casino, of bookmaker.
 
Ook de volgende regels gelden bij het adverteren in Nederland:
 
> Rolmodellen, sporters of influencers jonger dan 25 jaar of met een substantieel bereik onder jongeren mogen niet gebruikt worden voor advertenties en reclames
> Personen jonger dan 25 jaar mogen niet worden aangesproken
> Reclames op de website mogen geen diensten of producten bevatten anders dan de eigen (gok)dienst.
> Bij het delen van informatie over het spelgedrag van een speler, mag geen reclame worden getoond
> Bonussen en promoties mogen niet worden afgestemd met het speelgedrag van een speler. Een speler mag niet aan worden gezet om langer door te spelen of meer in te zetten.
 

Tenslotte

TOTO, Nederlands bekendste bookmaker adverteert al langere tijd. Dat doen ze door ex-voetballers te gebruiken die geen nadrukkelijk bereik onder jongeren hebben. Wesley Sneijder, Sjaak Swart en Andy van der Meyde zijn daar goede voorbeelden van. De reclames met rapper Donnie staan echter haaks op het beleid van de KSA en zijn dan ook niet meer te zien. De vele regels en de nieuwe situatie zullen zorgen een andere manier van adverteren. Toch zullen de gevestigde namen altijd wel een manier (en budget) vinden om met een originele reclame te komen.
 
 
 

 


RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch