Digitale bureaus ervaren onvoldoende facturabel zijn als bedreiging voor groei

26-03-2020 (14:51) - Bureaus

Het niet facturabel genoeg in kunnen zetten van medewerkers wordt door ruim 44 procent van de Nederlandse digitale bureaus ervaren als een bedreiging voor het verdienmodel. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek Digital Agencies 2020 dat vandaag gepresenteerd is tijdens een webinar
 
Dat het onvoldoende facturabel maken van personeel een directe bedreiging is voor groei, blijkt onder andere uit het huidige verdienmodel. Ruim driekwart van de ondervraagden (75 procent) hanteert op dit moment een verdienmodel waar de omzet komt uit projecten op urenbasis. Het optimaler kunnen inzetten van personeel op facturabele projecten draagt dus direct bij aan de omzet en de groei van de agency en is hiermee een cruciale factor voor elke agency. De top 3 diensten waar bureaus de meeste omzet uit halen zijn ‘Development’ (95 procent), ‘UI/UX design’ (50 procent) en ‘Strategie en advies’ (33 procent). 
 

Strategie steeds belangrijker

Opvallend is dat strategie voor agencies steeds belangrijker wordt. De verwachting is dat de top 3 er voor de meeste agencies er de komende twaalf maanden door verschuift. 56 procent van de bureaus geeft aan dat dit een onderscheidend vermogen is ten opzichte van de concurrentie. Een mogelijke verklaring hiervoor is het feit dat digitale bureaus moeite hebben met het vinden en aantrekken van nieuw technisch talent (zoals developers). Ruim 75 procent noemt dit een bedreiging voor groei van het bestaande verdienmodel. 
 
Er wordt veel geïnvesteerd in goed werkgeverschap, blijkt uit het onderzoek. De top 3 van prioriteiten om digitaal talent aan te trekken is teambuilding (67 procent), loopbaancoaching en begeleiding (66 procent) en de hoogte van salarissen (66 procent). De initiatieven die hoog scoren bij de agencies zijn echter zaken zoals het hebben van een opleidingsbudget voor medewerkers, goede secundaire arbeidsvoorwaarden als lease auto's en fietsen en employer branding.
 

Robotic Process Automation

Tegelijkertijd wordt er alles aan gedaan om de interne efficiëntie op gang te zetten om zo het digitaal personeel optimaal in te kunnen zetten op facturabele projecten. De komende twee jaar wordt met name een groei verwacht in de inzet van Robotic Process Automation (+19 procent), no-code applicatieontwikkeling (+12 procent) en low-code applicatieontwikkeling (+14 procent). Deze technologieën zijn met name bedoeld om development functies te ontlasten. De belofte van deze technologieën is namelijk dat applicaties sneller en automatischer te leveren zijn aan de eindklant. 
 
Bureaus die systemen hebben ingericht om optimaal facturabel te zijn, monitoren beter, bieden remote access aan developers en hebben front- en back-end processen op elkaar afgestemd. Dit geeft ruim 60 procent aan. 
 
Het onderzoek is uitgevoerd door branchevereniging Dutch Digital Agencies in samenwerking met managed hostingprovider True en onderzoeksbureau IDG. 146 personen in de digitale agency sector hebben meegewerkt aan het onderzoek. De helft van hen was oprichter of directeur van een digitaal bureau.
 
Het onderzoek is te downloaden via de website van Digital Agencies 2020.

 


Media

Marketing

Economisch