European Design Awards: 5 maal goud voor Nederland

14-06-2021 (10:20) - Bureaus

De winnaars van de European Design Awards 2021 zijn bekend. Nederlandse ontwerpers namen in totaal 27 prijzen in ontvangst. Van de meermaals genomineerde bureaus wisten vooral CLEVER°FRANKE en Kummer & Herrman hun nominaties te verzilveren. Beide bureaus wonnen goud, respectievelijk voor de datavisualisaties van Globalance World, en voor de kunstcatalogus Tree & Soil. Ook was er goud voor Fabrique, Studio Matusiak en voor het eigenzinnig vormgegeven kantoorpand van Thonik.
 
Er werd 12 maal zilver toegekend aan Nederlandse inzendingen. Studio de Ronners en CLEVER°FRANKE ontvingen elk twee zilveren prijzen, en ook de bureaus Kummer & Herrman, Verve by Vruchtvlees, Morrow en G2K ontvingen een zilveren award. Dutch design was ten slotte goed voor 10 bronzen European Design Awards.
 

Grand Prizes

Als elk jaar werden ook enkele bijzondere prijzen toegekend. De Jury Prize – een erkenning voor het werk dat
volgens de jury het best de maatschappelijke relevantie en impact van design laat zien – ging naar het Kroatische bureau STUDIO SONDA voor de campagne 100% Covid-Free Journey. De serie boekomslagen Women's Classics van het Turkse Lom Creative werd beloond met de Best of Show Award. De titel Agency of the Year ging naar het Zwitserse bureau WePlayDesign.
 

Samenwerking

De European Design Awards zijn een samenwerking tussen ruim twintig Europese designmagazines, -sites en -blogs, waaronder Dd Magazine en Dd Yearbook, de uitgaven van de BNO. Dat maakt het mogelijk om het werk en de winnaars internationaal breed onder de aandacht te brengen.
De prijzen werden op zaterdag 12 juni online uitgereikt.
 

Winnaars

Alle winnaars van de European Design Awards 2021 en voorgaande jaren zijn te vinden in de prijzendatabase van Europeandesign.org. Dit zijn de Nederlandse winnaars:

Goud
11.3 Artistic Catalogue
Kummer & Herrman, Tree And Soil
12.2 Poster Series
Studio Matusiak, Poster Campaign Plein Theater 2020
14.2 Information Site
Fabrique, Rijksmuseum Website
15.4 Digital Infographics
CLEVER°FRANKE, Globalance World Data Visualizations
16.3 Self-Initiated Projects
Studio Thonik, Studio Thonik

Zilver
10.1 Company Logo
G2K, Bureau Buitendienst
10.5 Digital Identity Applications
Verve, Dutch Design On Demand
10.6 Integrated Identity Application
Studio de Ronners, Let's Get Physical... But Don't Get Too Close
11.3 Artistic Catalogue
Kummer & Herrman, We Are The Collection
11.5 Annual Report
Studio Capaz, AVR Annual Report 2019
12.5 Cards & Flyers
Studio de Ronners, Z33 - Oasis Of Friction
14.2 Information Site
CLEVER°FRANKE, Globalance World
15.1 Book & Editorial Illustration
Djenné Fila Illustratie, De vuurvogel
15.2 Corporate Illustration
Sjoerd Verbeek, Branding Illustrations For Haga Interiors
17.3 Signs & Displays
Silo, Bicycle Parking Garage The Hague
17.5 Digital Installations
CLEVER°FRANKE, Aiml Interactive Installation
17.7 Unrealised Project
Morrow B.V., App Beat

Brons
10.1 Company Logo
Morrow B.V., Nation. Empower Africa.
10.1 Company Logo
Walvis & Mosmans, Residentie Orkest
10.3 Motion Logo
Verve, Ancienne Belgique - A Visual Soundscape
11.3 Artistic Catalogue
Gridworks, A-L/M-Z: The Mrs Jay And W. Gordon Smith Art Collection
11.5 Annual Report
Studio Thonik, M+ Annual Review
12.5 Cards & Flyers
Studio de Ronners, Let's Get Physical... But Don't Get Too Close
14.1 Promotional Site
Verve, Tech At The Speed Of Ideas
14.2 Information Site
Fabrique, Rijksmuseum Masterpieces Up Close
15.1 Book & Editorial Illustration
Multitude, Diversion Impact Report 2019
17.4 Exhibition Design
Kossmann.dejong, Museum Of The Mind

Finalisten
12.2 Poster Series
Lobke van Aar, Lezen is...
14.2 Information Site
IN10, A Look Inside The Dutch Parliament
14.2 Information Site
Verve, A Virtual Design Extravaganza
14.3 E-Commerce
G2K, Online Shopping Experience
14.4 Mobile Apps
Morrow B.V., 9292
15.4 Digital Infographics
Schwandt Information Design, River Basin Delta Tool
16.3 Self-Initiated Projects
Studio Renate Boere, Beyond Design Series
17.4 Exhibition Design
Tinker Imagineers, Airborne Experience 

Media

Marketing

Economisch