Finalisten Dutch Creativity Awards 2021 bekend

10-09-2021 (11:17) - Bureaus

ADCN, de club voor creativiteit, heeft uit ruim 950 inzendingen 207 finalisten gekozen die meedingen naar een Dutch Creativity Award 2021. De disciplines dit jaar zijn naast de gebruikelijke Communications, Craft, Digital en Design uitgebreid met onder meer Business, Culture en Society. Met bijna 150 juryleden is afgelopen weken in 27 jury sessies gewerkt aan de selectie van finalisten. Eind september worden de winnaars bekend gemaakt.
 
In de nieuwe discipline Society werden dit jaar 120 projecten ingestuurd. De discipline Culture kreeg 42 verschillende inzendingen vanuit fashion, architectuur, gaming, podcasts, muziek, film en fotografie en bestaat uit 7 finalisten. En Craft is dit jaar een rijkgevulde discipline, die net zoveel finalisten biedt als discipline Communications.
 

Jury

De 150 juryleden verantwoordelijk voor de selectie finalisten van de Dutch Creativity Awards 2021 komen uit verschillende creatieve disciplines en van verschillende achtergronden. Naast creatieve professionals uit de wereld van advertising en design, bestaat meer dan de helft van de jury’s uit creatieve makers en denkers op het gebied van ondernemerschap,, start-ups, scale-ups, social enterprise en creatieve leiders uit de brede creatieve en culturele industrie. ADCN heeft hierbij succesvol de ideale mix van experts binnen en tussen disciplines en categorieën gevonden.

Soraya Odendaal, Awards & Operations Director van ADCN: “Onze missie is om de beste creatieve ideeën van Nederland te presenteren en om hier samen van te leren. We willen iedereen in en buiten ons vak graag 10% creatiever maken. Wat voor vaardigheden heb je hiervoor nodig? En wat leveren creatieve ideeën op? Voor een merk, de economie, maar ook mens en maatschappij. In een jaar waarin ons werk en leven voor grote uitdagingen zoals corona, inclusie en het klimaat staat, is er meer creativiteit nodig om tot impactvolle oplossingen te komen. Onze categorie Society, waarin vormen van creativiteit samenkomen die bijdragen aan alle Sustainable Development Goals, is heel hard gegroeid en daar zijn wij trots op.”
 

Vernieuwingen

ADCN brengt dit jaar creativiteit van alle disciplines samen. Eind vorig jaar maakten oprichters ADCN en Adformatie namelijk bekend dat de ADCN Lampen en de Spin Awards vanaf 2021 verder gaan onder het platform Dutch Creativity Awards. De combinatie van twee awards in één platform gaat dit jaar tijd en geld besparen voor de industrie en voor deelnemers én zal de awards inclusiever en impactvoller maken. Ook zijn er nieuwe disciplines toegevoegd om zo de reikwijdte van de Dutch Creativity Awards te vergroten. In totaal zijn er nu 8 disciplines: Business, Communications, Craft, Culture, Design, Digital, Future en Society. In totaal omvatten de awards 58 categorieën met meer dan 10 nieuwe toevoegingen.
 
Nieuwe categorieën zijn bijvoorbeeld Voice & Social Audio, Podcasting en Production Design. Voor de nieuwe disciplines Business, Culture en Society wordt ook nationaal gescout naar creativiteit - zoals bij ondernemers en start-ups, in de creatieve industrie, en bij sociaal-maatschappelijke organisaties.
 

Ceremonie & Festival

Eind september zullen de winnaars van de Dutch Creativity Awards bekend worden gemaakt. Alle finalisten krijgen op een later moment bericht van ADCN over de wijze waarop dit jaar de prijzen worden uitgereikt. Tijdens het Dutch Creativity Festival, op 25 en 26 november, presenteren alle jury's en vele finalisten en winnaars hun werk.
 
Finalists Dutch Creativity Awards 2021 

Media

Marketing

Economisch