Influencer platform Join treedt op tegen sluikreclame influencers

30-08-2019 (09:43) - Bureaus

Influencers zijn in opspraak: hun geloofwaardigheid, commerciële uitingen en waarde voor adverteerders liggen onder vuur. Waar traditionele regelgeving op zich laat wachten treedt Join op met zelfregulering van de commerciële samenwerkingen op haar platform.
 
Over ruim een jaar moet de nieuwe Mediawet sluikreclame op YouTube gaan verbieden. Dat verplicht influencers om duidelijk en onomstreden te communiceren over commerciële samenwerkingen. Paolo Martorino, CEO van influencer marketing platform Join, reageert: “Dat is te laat. Het afgelopen jaar is deze markt ontzettend snel getransformeerd. Over een jaar ziet het influencer marketing-landschap er weer heel anders uit.”
 

In opspraak

Het NRC publiceerde deze week een artikel over de geloofwaardigheid van influencers en het FD een bericht over de regulering van hun commerciële uitingen. Influencers geven (te) weinig aan wanneer hun content gesponsord is, wat zorgt voor onduidelijkheid bij hun, voornamelijk jonge, publiek. Het Commissariaat van de Media heeft berekend dat driekwart van de commerciële uitingen niet als zodanig is aangegeven. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft meerdere initiatieven gelanceerd, maar kan nauwelijks tot niet acteren op overtredingen. 
 

Zelfregulering

“Op ons platform komen maandelijks honderden samenwerkingen tot stand” vervolgt Martorino. “Daarom grijpen we zelf in. Onze missie is om influencer marketing transparant te maken voor adverteerder en influencer. De regulering van commerciële boodschappen hoort daar bij.” Het platform informeert al haar gebruikers over regelgeving van o.a. de RCC en stimuleert het gebruik van de commerciële hashtag #joincollab. Daarnaast verplicht Join dat content vóór publicatie wordt goedgekeurd door adverteerders, om eventuele 'ongelukjes' te voorkomen.
 

Instagram

Uit onderzoek blijkt dat 89% van de marketeers Instagram het belangrijkste kanaal vindt voor commerciële uitingen van influencers. Waar de aanstaande Mediawet zich alleen richt op content op YouTube, past Join de regelgeving toe op alle kanalen. “Goed voorbeeld doet goed volgen.” besluit Martorino. Het platform hoopt dat andere bedrijven en instanties de zelfregulering ook toepassen.
 

Over Join Marketing

Join Marketing is in 2017 opgericht door Paolo Martorino en Edwin Knip. Join is het eerste Europese influencer marketing platform dat merken en influencers verbindt door middel van Artificial Intelligence. Join wil daarmee authentieke en relevante samenwerkingen mogelijk maken.

Media

Marketing

Economisch