JWT Amsterdam lanceert de ‘Preservation Robot’ bij SXSW

12-03-2019 (20:47) - Bureaus

Tijdens South by Southwest Interactive Festival in Austin (Texas) is de ‘Preservation Robot’ onthuld. De ‘Preservation Robot’ is de eerste technologische oplossing ooit die autonoom zijn (digitale) pijlen richt op de culture homogenisering als gevolg van de steeds groter wordende verspreiding van de westerse cultuur.
 
De robot, live gelanceerd tijdens SXSW, plaatst onophoudelijk foto’s van inheemse culturen op de vrije plekken van het internet, om zo overal ter wereld binnen zoekmachines tevoorschijn te komen. De ‘Preservation Robot’ gebruikt de kracht van het internet tegen zichzelf door de westerse wereld continu te confronteren met de schoonheid van inheemse culturen. Dit is fotografisch kunstenaar Nelsons antwoord op homogenisering.
 

stelling nemen

Jimmy Nelson, fotografisch kunstenaar: ‘’De afname van culturele diversiteit lijkt misschien een minder ernstig probleem dan andere mondiale vraagstukken. Maar de wereldwijde uitholling van culturele identiteit en het bijhorende verlies van tradities en gebruiken heeft vergaande en indringende gevolgen voor ons allemaal. Inheemse cultuur is zichtbaar ondervertegenwoordigd – en wordt ook nog eens vaak verkeerd weergegeven. Daarom neem ik duidelijk stelling met de lancering van de ‘Preservation Robot’ en maak ik gebruik van technologie voor het bestrijden van homogenisering.’’
 

Media

Marketing

Economisch