P&G bezuinigt verder op bureaus

05-08-2018 (17:07) - Bureaus

Proctor & Gamble's (P & G) chief executive David Taylor heeft bij de presentatie van de resultaten van het vierde kwartaal (31 juli) gewaarschuwd dat het "meer besparingsmogelijkheden" ziet bij het bureau roster in de komende jaren.


Taylor zei dit tijdens de presentatie van de resultaten van het vierde kwartaal, waaruit bleek dat de omzet 1% is gestegen tot $ 16,5 miljard. Dat de omzet positief was, komt door de aanhoudende bezuinigingen op de bureaukosten, die begon in 2014, toen P & G de 6.000 bureaus waarmee het werkte met bijna 40% wilde verminderen en de uitgaven voor bureau- en productiediensten met $ 400 miljoen wilde verminderen.


People First

Op dit  moment heeft de FMCG-gigant wereldwijd ongeveer 1300 bureaus in zijn boeken staan?. Onlangs werd gemeld dat Publicis Communications, onderdeel van de Publicis Groupe, de productieafdelingen had moeten herstructureren bij drie van haar in New York gevestigde bureaus. P & G was een van de grootste klanten.

Eerder dit jaar schudde chief marketing officer Marc Pritchard het bed op toen hij aankodigde dat P & G  dat de een bureaumodel aan het testen was dat talent van concurrerende holdinggroepen samenbrengt onder één dak.

De 'People First'-operatie wordt aangestuurd vanuit het New Yorkse kantoor van P & G en wordt geleid door Andrea Diquez, chief executive van Publicis' Saatchi & Saatchi. Het combineert Publicis-talent met dat van WPP en Omnicom om samen te werken aan de Noord-Amerikaanse textielverzorgingsmerken van P & G, waaronder Ariel, Tide and Gain.


Cijfers in één oogopslag

Inkomsten: $ 16,50 miljard, minder dan $ 16,54 miljard voorspeld
Omzetgroei: 1%, minder dan de voorspelde 2,3%
Nettowinst: $ 1,89 miljard, een daling van 14,9% tegenover $ 2,22 miljard dollar.

 

 

 

The Drum

Media

Marketing

Economisch