Snap start partnerprogramma over AR Lenses voor creatieve bureaus

01-08-2019 (12:00) - Bureaus

Het Lens Creative Partner-programma van Snap is met de eerste partners in Nederland van start gegaan. Het doel van het programma is om bureaus te helpen bij het ontwikkelen van innovatieve en effectieve campagnes met de augmented reality (AR) Lens-technologie van Snap. Het internationale programma startte eind vorig jaar; inmiddels zijn MediaMonks, GoSpooky en Superhero Cheesecake de eerste Nederlandse partners.


Dankzij het programma krijgen getalenteerde AR Lens-ontwikkelaars een certificering, waardoor het voor merken duidelijker is met wie ze goed kunnen samenwerken. Snap wil zo ook de drempel verlagen om met Lenses aan de slag te gaan: ongeacht de bestaande kennis of het beschikbare budget, er is altijd wel een passende, ervaren ontwikkelaar beschikbaar. De overkoepelende doelstelling is om betere merk-campagnes te maken, die omarmd worden door de doelgroep en het juiste effect sorteren.   De partners zijn geselecteerd op basis van hun ervaring in AR en hebben een uitgebreide training gevolgd in de ontwikkelingsprocessen, best practices, advertentiebeleid en targeting mogelijkheden voor gesponsorde AR Lenses in Snapchat. De huidige groep van drie gecertificeerde partners zal in de loop van dit jaar vermoedelijk nog worden uitgebreid.   

Jeroen van der Meer, ECD & MD Europe MediaMonks “We zien dat ‘new realities’, zoals AR of VR, steeds belangrijker worden voor merken wereldwijd. Lenses zijn een goed voorbeeld hiervan: laagdrempelig digitaal entertainment waarmee merken gebruikers aan kunnen spreken en eenvoudig fans kunnen creëren. Als Nederlandse Lens Creative Partner kunnen we die kansen beter benutten en meer mooie dingen maken met lokale merken.”

Niels van Esch, managing partner van Superhero Cheesecake: “Voor ons is digitale creatie en innovatie aan de orde van de dag. Een partnership met Snap is dan ook een no-brainer om bij te blijven bij de technische innovatie en om onze creatieve mensen te blijven triggeren om de meest indrukwekkende toepassingen van AR te blijven verzinnen.” 


Doelgroep bereiken

AR is een kernonderdeel van Snapchat. Meer dan 1 op de 3 van de dagelijkse 203 miljoen gebruikers speelt dagelijks met de AR Lenses, ongeveer 3 minuten per keer. 

De Lens Studio ontwikkelt zich razendsnel: inmiddels zijn er meer dan 250.000 Lenses door de community gebouwd, die al 15 miljard keer zijn bekeken door de Snapchatters. Dit is met name te danken aan de opbouw van de app, waarbij de camera het uitgangspunt is. Dit heeft AR toegankelijk gemaakt voor de massa. 

De mogelijkheden van Lenses voor adverteerders werden voor het eerst grootschalig duidelijk toen in 2016 een campagne van Taco Bell viral ging met miljoenen gebruikers die hun hoofd zagen veranderen in een taco. Sindsdien hebben veel merken de AR Lens technologie ingezet om hun doelgroep te bereiken en in actie te brengen, want de gemiddelde gebruiker speelt 10-15 seconden met een Lens om de Snap vervolgens aan vrienden door te sturen.

Tim van de Wiel, oprichter van GoSpooky: “Het publiek van onze klanten is continu op zoek naar nieuwe manieren om zich te uiten op een leuke en oprechte manier. Snapchat laat met name met de Lenses zien hoe merken nog krachtiger de conversatie met hun publiek kunnen aangaan.”

 


Media

Marketing

Economisch