Worldcom PR Group komt met Digital Health Monitor voor farmaceutische sector

18-09-2019 (10:27) - Bureaus

De Worldcom Public Relations Group heeft zijn eerste ‘Digital Health Monitor – Pharrmaceuticals’ uitgebracht. Uit de Monitor, waarin de online- en social-communicatie van 25 wereldwijd opererende farmabedrijven in 20 landen beoordeeld wordt, blijkt onder andere dat veel farmaceuten hun ‘online presence’ niet ten volle benutten.

De Digital Health Monitor – Pharmaceuticals bekijkt in welke mate de grote farmabedrijven aanwezig zijn op en gebruikmaken van apps, blogs, Facebook, Flickr, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Twitter en YouTube. Voor de online-analyses is gebruikgemaakt van de monitoring tool OBI4Wan. 
 
Serge Beckers, managing partner van het Arnhemse communicatiebureau Wisse Kommunikatie en voorzitter van de Healthcare Practice Group van Worldcom: “Onze eerste Digital Health Monitor heeft een aantal interessante trends en gemiste kansen blootgelegd. We weten natuurlijk allemaal dat farmaceuten heel voorzichtig moeten zijn met wat ze zeggen en waar ze dat doen, maar dat neemt niet weg dat je communicatief heel wat meer kunt bereiken als je iets creatiever omgaat met de kanalen die vaak gratis tot je beschikking staan. Een simpele ingreep, zoals YouTube structureel inzetten om aan je employer brand te werken, helpt bijvoorbeeld al om je staande te houden in de battle for talent.”


Resultaten in het kort

Bayer is de algehele nummer 1, Pfizer maakt het best gebruik van YouTube van alle onderzochte farmaceuten, en Novartis is de nummer 1 op het gebied van LinkedIn. Daarbij moet opgemerkt worden dat geen enkel bedrijf deze kanalen optimaal weet te benutten, zoals uit het rapport blijkt. Zo zou er ondanks de beperkingen door de strenge regelgeving binnen de farmacie toch nog winst te behalen zijn op het gebied van recruitment, bijvoorbeeld door de mogelijkheden op YouTube beter te benutten.
De Digital Health Monitor evalueerde ook de berichtgeving over en door de farmaceutische bedrijven. Hoewel de meeste berichten neutraal van aard zijn, is er een aanzienlijk aantal negatieve berichten te vinden over onderwerpen als misbruik van opioïden, omkoping en corruptie.
 
Het complete rapport is hier te downloaden.

Media

Marketing

Economisch