XXS bereidt adverteerders beter voor op het onbekende

XXS bereidt adverteerders beter voor op het onbekende

08-04-2021 (08:36) - Bureaus

Adverteerders en marketeers kunnen zich beter voorbereiden op verwachte en onverwachte crises als de coronapandemie, de Brexit of het verdwijnen van cookies of het volgende onbekende. Om hen daarbij te helpen start XXS – A Candid company, in april met het Forward Strategy Program, waarin diverse specialisten hun kennis delen over zaken als scenarioplanning, technologische veranderingen of het herpositioneren van merken.
 
Het programma wordt op 22 april afgetrapt met een webinar over scenarioplanning. Steeds meer bedrijven gebruiken dat om te kunnen anticiperen op grote, verwachte en onverwachte veranderingen in de toekomst. Door zich voor te bereiden op wat zou kunnen gebeuren staan ze sterker in crisissituaties. Scenarioplanning gaat veel verder dan alleen trends voorspellen en levert bedrijven een strategisch voordeel op. ,"Niemand kan de toekomst voorspellen, maar wat we wél kunnen is het vaststellen van verschillende scenario’s en per scenario een strategie ontwikkelen waarmee organisaties voorbereid zijn voor wat komen gaat”, zegt Arjan Leest, Strategy Director bij XXS.
 

Scenarioplanning in het bedrijfsleven

Scenarioplanning wordt al toegepast in het bedrijfsleven. Pensioenfonds Achmea gebruikt het bijvoorbeeld om de koersbewegingen op de beurzen beter te kunnen voorspellen. Shell heeft scenarioplanning zowat uitgevonden en verwerkt al decennia lang politieke-, demografische, technologische- en klimaatontwikkelingen in toekomstscenario’s, zowel voor de eigen energiemarkt als voor adviezen aan regeringen en andere bedrijven.
 

Vertaalslag naar marketing en communicatie

XXS heeft de vertaalslag gemaakt naar scenarioplanning voor adverteerders, communicatie en marketing. Directe aanleiding hiervoor is de coronacrisis. Veel bedrijven schakelden bij de eerste lockdown meteen over naar crisismanagement en communiceerden alleen nog directief met hun klanten over te volgen regels, sluitingen of afgelaste reizen en evenementen. "Voor zulke situaties zou je scenario’s moeten hebben om merkeigen te blijven communiceren en te zorgen dat de klant weer voor jou kiest, zodat jij de eerste bent die profiteert als alles weer open gaat”, legt Leest uit. "Aan een pandemie, een vulkaanuitbarsting of een blokkade van een containerschip in het Suezkanaal kun je als bedrijf zelf niets doen, maar je kunt wel iets doen in je communicatie.”
 
Het Forward Strategy Program focust ook op vergaande digitalisering en technologische veranderingen. Zo hadden retailers die een goede webshop hadden opgezet of horecazaken die al een goede bezorgservice hadden opgetuigd tijdens de corona-lockdown een voorsprong op de concurrentie. Tijdens het programma zoomt XXS onder meer in op het gebruik van augmented reality, Radio Frequency IDentification (identificatie met radiogolven, RFID), NFT’s, het gebruik van QR-codes, het verdwijnen van cookies en het ontsluiten van databases.
 
Voor XXS zijn strategie, technologie en innovatie belangrijke pijlers. Om die reden werd eind 2020 reclamebureau Cogonez overgenomen, dat juist hierin is gespecialiseerd. Het Forward Strategy Program bestaat onder meer uit webinars, workshops, whitepapers, nieuwsbrieven, ronde tafel sessies en - zodra het weer kan - live events. 

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch