ACM waarschuwt voor shoppen via Facebook

23-11-2017 (09:58) - Campagnes

Nederlanders kopen vaker spullen via Facebook en Instagram, zonder eerst te controleren wie de spullen aanbiedt. Onverstandig, vindt Autoriteit Consument & Markt. Via een campagne probeert de ACM te waarschuwen voor fraude via social media
 
Net als op een website als Marktplaats kunnen mensen makkelijk spullen aanbieden. Het is voor de koper een snelle manier om de spullen aan te schaffen, daardoor kopen met name jongeren steeds vaker spullen via advertenties op social media
 
Het gebeurt echter ook steeds vaker dat de koper bedrogen uitkomt. Als je de advertenties bekijkt, dan ontbreekt het betreffende advertenties vaak aan cruciale gegevens over de verkoper. Contactgegevens ontbreken en er staat geen informatie over verzendkosten en/of retourneren van artikelen. Dit is volgens de wet wel verplicht. 
 
Het ACM probeert de frauduleuze praktijken te beperken door social media gebruikers te voorzien van tips om te kunnen zien of een aanbieder van producten betrouwbaar is. Ook heeft de autoriteit YouTubers bereid gevonden om waarschuwingen te verzenden via het populaire kanaal. Wees dus gewaarschuwd voor de feestdagen.
 

NOS.nl