Arbeidsgehandicapten voeren actie met TV spot

02-02-2018 (13:23) - Campagnes

Met een tv-spot op NPO 1, 2 en 3, SBS, Veronica en Net5 begint zaterdag 3 februari een publiekscampagne om de 1,7 miljoen arbeidsgehandicapten méér en betere kansen op de arbeidsmarkt te bieden. Ondanks een aantrekkende economie, nota’s, wetten en oeverloos gepraat schiet de arbeids(re-)integratie van gehandicapten tot nu toe niet echt op.

 
In de ‘commersocial’ gaan arbeidsgehandicapten massaal de straat op om hun recht op werk op te eisen. Voor de ‘commersocial’ zijn geen valide acteurs ingezet en de regie was in handen van een regisseur die zelf in een rolstoel zit.  Het filmpje verwijst naar de website www.maakerwerkvan.nu, waar mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen. Het is geen platte sollicitatie- of vacaturesite, maar een ‘datingsite’ waar de eerste stappen gezet kunnen worden om dit enorme potentieel beter te benutten. Een soort van nudging: een duwtje de goede richting in. Bijvoorbeeld doordat bedrijven hun deuren openen om in gesprek te gaan met mensen met een arbeidsbeperking. En zo over en weer misverstanden en onbegrip weg te nemen en netwerken te openen.
 

koudwatervrees

In Nederland wonen minstens 1,7 miljoen mensen met een beperking. Dat zijn bijvoorbeeld mensen in een rolstoel, maar ook mensen die doof, slechtziend of blind zijn, of een verstandelijke of psychische beperking hebben en daardoor een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. Ook mensen met dyslexie, taalproblemen, autisme of een chronische ziekte hebben vaak problemen bij het vinden van werk. Zo hadden mensen met een beperking in volgens het rapport een van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) eind 2017 twee keer zo vaak geen werk dan mensen zonder beperking. Werkgevers hebben vaak koudwatervrees om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen. 


Tussen 3 en 16 februari wordt de ‘commersocial’ in totaal tachtig keer uitgezonden. De campagne is niet van SIRE of van de overheid, maar van een maatschappelijke organisatie die anoniem wenst te blijven. “Het gaat ons om de boodschap, niet om de afzender.”