Campagne Rutgers tegen victim blaming van start

06-11-2020 (15:40) - Campagnes

Veel slachtoffers van seksueel geweld krijgen te maken met victim blaming. Dit kan ervoor zorgen dat zij zich opnieuw slachtoffer voelen en zelfs last krijgen van psychische problemen. Uit onderzoek, in opdracht van Rutgers, blijkt dat het merendeel van de jongeren het niet de schuld vinden van het slachtoffer bij fysiek of seksueel geweld. Toch komt victim blaming nog veel voor. Daarom lanceren Rutgers en Atria de campagne: “Zie je victim blaming? Zeg er wat van”. Victim blaming is onderdeel van de campagne “Generatie.. Ja ..en?” die in 2019 in samenwerking met Rutgers en Atria is gelanceerd.
 

#ZegErWatVan

Rutgers en Atria roepen jongeren op zich uit te spreken als ze victim blaming zien en het voor het slachtoffer op te nemen. De campagne geeft jongeren een duidelijk handelingsperspectief hoe zij kunnen reageren wanneer ze victim blaming zien. De campagne laat jongeren video's zien waarin duidelijk wordt wat victim blaming is en hoe je er iets van zegt als je het ziet.
 

Appgroepen

Doordat victim blaming vaak gebeurt in appgroepen zoals WhatsApp en Telegram vraagt het om een eigen aanpak. Jongeren kunnen op generatiejaen.nl speciale GIF- en stickersets downloaden om te reageren op victim blaming.
 
Maartje Puts - Campaigner, Rutgers: “Door victim blaming krijgen slachtoffers twee keer te maken met geweld, eerst overkomt hen een misdrijf zoals aanranding én dan krijgen zij daar vervolgens zelf de schuld van. Dat moet stoppen daarom roepen we iedereen op om er wat van te zeggen met #ZegErWatVan.”