Care Plus lanceert anti-teken campagne met fake news

29-06-2018 (09:54) - Campagnes

Met het verspreiden van een fake video waarin een jakhals wordt gespot door een jogger, geeft Care Plus het startschot voor een grote awareness campagne rondom de teek. De campagne “laat ze niet bijten” maakt Nederlanders ervan bewust dat het echte gevaar van een tekenbeet, vooral schuilgaat in struikgewas en hoog gras.
 

Het bericht werd opgepakt door de landelijke media, waaronder de Telegraaf, het AD, de Gelderlander, het WNF, Wolveninnederland.nl en de Stentor.
 

Achtertuin

Care Plus-directeur Arnoud Aalbersberg: “Bij gevaarlijke dieren denken mensen meteen aan een haai of een wolf, maar in Nederland leeft één van de gevaarlijkste dieren gewoon in je achtertuin. Elk jaar worden er in Nederland ruim 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek en dit jaar geeft het RIVM aan dat in 2018 dit enorme aantal verder groeit. Met onze campagne ‘laat ze niet bijten’ willen we mensen bewust maken van het gevaar van de teek en attenderen op de preventieve maatregelen die je kunt nemen om een tekenbeet te voorkomen.”
 

De campagne wordt ondersteund op social media met een quiz (laatzenietbijten.nl) die een aantal fabels en misvattingen over de teek ontkracht. Daarnaast worden ook radio, online advertising en outdoor ingezet en is er slim gebruik gemaakt van social influencers om het fake news te seeden. Verantwoordelijk voor deze campagne is het Amsterdamse bureau Martin and Lewis.