Coca-Cola grootste campagne van het jaar helemaal in het teken van recycling

05-06-2019 (13:07) - Campagnes

‘Let’s not waste this Summer’, dat is het thema van de campagne waarmee Coca-Cola in Nederland het belang van recyclen deze zomer centraal stelt. Een lokaal ontwikkelde campagne met een opvallende boodschap: geniet volop van de zomer met Coca-Cola, maar ga verantwoord om met de waardevolle verpakkingen. Onderdeel van de campagne is een actie waarbij consumenten prijzen kunnen winnen, als ze informatie opvragen over de beste manier om hun lege flesje of blikje weg te brengen.
 
De campagne start in juni met een opvallende actie op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt. Daar wordt op een levensgroot doek, de slogan ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ onthuld. Met die slogan maakt Coca-Cola duidelijk dat recycling van lege verpakkingen alleen succesvol kan zijn, als consumenten samen met Coca-Cola de cirkel rondmaken. De slogan is daarna twee weken lang volop zichtbaar in een outdoor-campagne in de centra van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
 
De actie wordt ondersteund door een landelijke tv-campagne en een website – helpusrecycle.nl (vanaf week 24) - waar consumenten informatie kunnen vinden over wat Coca-Cola doet op het gebied van recycling en hoe consumenten hieraan kunnen bijdragen. Op de winkelvloer wordt de campagne groots ondersteund met onder andere displays, schapmaterialen en topkaarten. Coca-Cola is deze zomer ook aanwezig op diverse festivals met een festivalactivatie rondom recycling, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde ‘can crushers’ om consumenten te stimuleren hun verpakking op de juiste manier weg te gooien. Zo worden bezoekers bijvoorbeeld beloond met een feestje wanneer er voldoende afval is ingezameld.
 

Bewust gekozen prijzen winnen 

Via de website helpusrecycleandwin.nl (week 24) kunnen consumenten vanaf eind juni tot de laatste week van september dagelijks duurzame prijzen winnen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is een foto van de verpakking – plastic fles, blikje of glazen horecafles– maken en hun locatie doorgeven. Het systeem herkent de verpakking en via de website krijgen ze gerichte informatie over de beste manier om de verpakking in te leveren in de specifieke gemeente. Dan horen ze ook of ze een van de dagelijkse prijzen gewonnen hebben. Bij de keuze voor de prijzen die Coca-Cola dit jaar weggeeft staat duurzaamheid voorop. De hoofdprijs is een elektrische Citroën 2CV (eend) in Coca-Cola kleuren. Daarnaast verloot Coca-Cola gerecyclede fietsen, retro-polaroidcamera’s en zijn er dagelijks bioscooptickets en kaartjes voor concerten te winnen.
 
Daan Berendsen, Marketing Manager Core Brands Coca-Cola Nederland, noemt de campagne ‘zeker voor Coca-Cola-begrippen behoorlijk “bold”. Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.’ Maar juist die stellige benadering in deze campagne, geeft volgens Berendsen aan, hoe hoog recycling bij Coca-Cola op de agenda staat. Berendsen: ‘Wij maken hiermee duidelijk dat we geen onderdeel willen zijn van het probleem, maar een deel van de oplossing. Recycling van plastic en het voorkomen van zwerfafval heeft bij ons topprioriteit. En daarvoor zetten we de kracht van het merk Coca-Cola en onze schaalgrootte volop in’.  De zomercampagne van Coca-Cola is traditioneel de grootste campagne van het jaar. In totaal gaat het deze zomer in Nederland om 150 tot 160 miljoen verpakkingen, waarop de boodschap ‘Together, help us recycle’ en een speciaal ontworpen logo te vinden is.
 
De campagne sluit aan op de duurzaamheidsambities van Coca-Cola. Recycling van verpakkingsmateriaal is voor Coca-Cola van levensbelang. Het bedrijf heeft in 2025 als doel om 100 procent van de verpakkingen terug te halen voor hergebruik*. Alle Coca-Cola PET-flessen die op dit moment in Nederland op de markt komen, bestaan al voor de helft uit gerecycled plastic.
 

credits

Conceptontwikkeling: Noise
Ontwikkeling Help us recycle (and win) platform: Noise
Media: UM
Experimental marketing en sampling: Chase
Social: Isobar
PR: Coopr
Adaptatie: Hogarth
Adaptatie: Finally  
 
* Doel West-Europa, doel wereldwijd is 2030