De beste (internationale) ‘samen in quarantaine’ campagnes van deze week

03-04-2020 (17:17) - Campagnes

Het slechte brengt ook vaak het goede in de mens naar boven. Hetzelfde geldt voor creativiteit in tijdenvan tegenslag. Nils Adriaans verzamelde oiok deze week 10 nieuwe ‘coronacampagnes’ die laten zien waarom ons vak zo mooi én dienstbaar kan zijn.
 
#1.
De eerste is een absolute parel en jammer genoeg niet echt uitgevoerd, maar daarom niet minder briljant. Twee studenten van de Miami Ad School bedachten dat het een goed idee zou zijn om Netflix-spoilers via outdoor te communiceren om mensen binnen te houden. Ik zou deze campagne (in mijn fantasie) op z’n minst een Gouden Leeuw in Cannes hebben gegeven – misschien zelfs een Grand Prix, omdat de strategie, het idee, executie en media 100% op elkaar aansluiten en de campagne ongetwijfeld uiterst effectief zou zijn geweest.
 
 

#2.
De tweede is ook een voltreffer: Le Whopper de la Quarantaine voor Burger King van het Franse bureauBuzzman. Handig, charmant (ook richting de andere, in hun uiting geadverteerde merken), grappig – het werk behoeft verder weinig uitleg. Enige kanttekening: het unieke van Burger King is dat ze hun producten flame grill-en. Hoe doe je dat thuis? Met een gasbrander?
 
 
#3.
De derde ‘samen in quarantaine’ campagne van deze week, ter promotie van Facebooks Community Help functie (de app is in eerste instantie gelanceerd in de Verenigde Staten, Canada, Groot-Brittannië, Frankrijk en Australië), is qua idee niet eens zo bijzonder, maar wow, hoe Droga5 de coronacrisis weet te ‘vangen’ – We’re never lost if we can find each other – is ongekend. Of zoals Tolga Büyükdoganay, Executive Creative Director van Ogilvy Social.Lab Amsterdam, het op Facebook verwoordde: ‘Dit is te goed.’
 
 
#4.
De volgende campagne, Baking Quarantine, die laat zien wat je in quarantaine wel of niet kunt doen is voor het Portugese Kayzer Ballet. Regisseur Ricardo Runa en danseres Julia Runa verbeelden op prachtige wijze hoe je al ballet-dansend brood kunt bakken ;)
Doet ook denken aan de film Panthology, die de Nederlandse regisseur Yani van Hazazah vorig jaar maakte in het kader van de expositie De Kunst van Brood.
 
 
 
#5.
Nummer 5 is voor de hand liggend van een afzender als Ikea, maar McCann Spanje schiet raak en heeft voor het merk een fraaie ode aan thuis in woord en beeld gemaakt. En misschien is het ook tijd en een idee om eens met wat meubilair (van Ikea uiteraard) te schuiven.
 
 
#6.
Nummer 6 is misschien niet het allerbeste en -rijkste werk in deze lijst, maar stiekem wel mijn favoriet: Het Getty Museum in Los Angeles vroeg mensen om hun favoriete kunstwerk thuis na te bootsen: ‘We challenge you to recreate a work of art with objects (and people) in your home.’ De resultaten zijn zeer vernuftig en af en toe te grappig; het mini-ideetje ging viral.
 
 
#7.
De volgende campagne is net als het werk voor Ikea ook een ode, maar ditmaal aan lege wegen. TBWA\RAAD Dubai maakte voor Nissan Middle East Ode To Empty Roads, waarin de voice-over vertelt dat ‘we jullie zullen missen, maar dat we beter zullen terugkomen’. Wat is dat toch met lege wegen, waarom zit daar zo’n aantrekkingskracht in?
 
 
#8.
Dit is meer een toevalstreffer qua goed, leuk idee dan dat ‘n bureau iets fantastisch voor ’n merk heeftgecreëerd. Want met Zoom is er plots een (massa)medium bijgekomen waarop adverteerders mee kunnen liften – en dat doen merken als Audi, Taco Bell en West Elm home furnishing dan ook, door gratis achtergronden beschikbaar te stellen. Om mensen maar te helpen verdoezelen dat ze eigenlijk in een gangkast mee vergaderen.
 
 
#9.
Dan de eerste ‘Nederlandse’ film in deze opsomming, al betreft het feitelijk een remake van de film van Vodafone Italië (bureau: Utopia, productiemaatschappij: Akita Film, regisseur: Paolo Zaninello). Maar de versie van WPP en Ambassadors mag er ook zijn! De cover van Come Together van The Beatles doet de rest.
 
 
 
#10.
Tenslotte de ‘Eerste 8D-commercial in de Wereld’, eveneens van Nederlandse makelij: het creatieve duo Edward Den Ouden & Jean Pierre Kin en Studio De Keuken. Ter promotie van zichzelf (waarom niet) maakten ze in navolging van Billie Eilish een 8D-creatie, met de treffende copy: The function of music is to release us from conscious thought. Stay in [8D]. Want een kleine break van al dat coronanieuws is ook wel eens welkom.