De dood op z’n Amsterdams
14-01-2018 (18:49) - Campagnes
PC Uitvaart bestaat ruim 85 jaar en noemt zich daarmee de enige echte Amsterdamse uitvaartmaatschappij. Roorda Reclamebureau te Amsterdam ontwikkelde een campagne die de lokale verbintenis met de Amsterdammers verder versterkt.
Roorda maakte gebruik van Amsterdamse recht voor zijn raap uitdrukkingen die de dood relativeren. Het design van de opvallende posters is net zo kleurrijk als de Amsterdamse taal zelf.
Naast de posters in de stad, advertenties in Het Parool en huis-aan-huis bladen, is de campagne ook online en op AT5 te zien met een serie video’s van ‘Kale & Kokkie’.
relativeren
Joeri Jansen (Creative director Roorda Reclamebureau): Of je nu asjeweine gaat, kassie zes bent of ’n houten jas krijgt, het komt allemaal op hetzelfde neer; je geeft geen sjoege meer. Je bent overleden. De pijp uit. In Amsterdam zijn er honderden uitspraken over de dood. In haar bijna 87-jarige bestaan, heeft PC Uitvaart ze allemaal wel eens gehoord. Met deze campagne vieren we de rijke taal en de Amsterdamse manier om de dood te relativeren. Een lach en een traan helpen bij de rouwverwerking.
Credits
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Paul Sijtsma
Concept: Michiel Keser, Co Prins en Joeri Jansen
Art: Joeri Jansen en Stefan Apswoude
Copy: Co Prins en Willem Droog
Design: Dino Kho
Account: Michelle Vos en Floor Busch
Regie: Joeri Jansen
Camera en edit: Gilliano Nijman
Geluid: Bonnie van den Heuvel
Sounddesign: SoundCircus
Media bureau: ZUIVER Media
Verantwoordelijk bij klant: Saskia Dingemans, Liselotte van ’t Veer en Jeanine Helthuis