Dopper wil oceanen redden met meer dan 7%

Dopper wil oceanen redden met meer dan 7%

06-07-2021 (14:59) - Campagnes

Op 3 juli treden nieuwe EU-maatregelen met betrekking tot wegwerpplastic in werking. Samen met alle wereldwijde toezeggingen om plasticvervuiling aan te pakken, verminderen ze de totale hoeveelheid plasticafval die in 2040 onze oceanen in stroomt met slechts 7 procent. Absurd, vindt een internationale beweging van bedrijven en individuen, geleid door de Nederlandse sociale onderneming Dopper. Met een gedurfde campagne strijdt de groep voor meer, en inspireert duizenden mensen om vandaag nog hun steentje bij te dragen aan plasticvrije oceanen.
 
In maart 2019 stemde het Europees Parlement in met maatregelen om de impact van wegwerpplastic producten op het milieu te verminderen: Richtlijn (EU) 2019/904. De maatregelen zijn bedoeld om de tien wegwerpplastic voorwerpen die het meest worden aangetroffen op de Europese stranden aan te pakken, en een aantal daarvan met ingang van 3 juli 2021 te verbieden. Echter, onderzoek toont aan dat zelfs als alle huidige wereldwijde toezeggingen van de industrie en overheden (inclusief de EU-richtlijn) worden nageleefd, het jaarlijkse percentage plastic dat in onze oceanen terechtkomt tegen 2040 met slechts 7 procent zal zijn afgenomen, in vergelijking met de situatie zonder ingrijpen.
 

Sociale onderneming

Daarom heeft Dopper een in Haarlem gevestigde sociale onderneming die sinds 2009 iedereen in staat stelt herbruikbare waterflessen te verkiezen boven wegwerpwaterflessen, bedrijven als Cinetree, The Good Roll, bol.com, Vandebron, Auping, Grolsch, Studio HENK en mymuesli samengebracht in een unieke campagne die de absurditeit van die 7 procent illustreert. En inspireren ze iedereen om actie te ondernemen door wegwerpwaterflessen uit hun eigen leven te bannen.

De campagne is een initiatief van Dopper, in samenwerking met partners Vandebron, Yumeko, Ecover, FourLeaves, Cinetree, The Good Roll, Waterbear, Auping, MUD Jeans, Grolsch, Studio HENK, Nackt deodorant, Raum-blick, bol.com, mymuesli, Redo Papers, Unifac, AIESEC Nederland.