Dove 'Reverse Selfie' vraagt aandacht voor lager zelfbeeld

22-04-2021 (11:06) - Campagnes

Uit nieuw onderzoek van het Dove Self-Esteem Project blijkt dat het bewerken van hun foto’s online het zelfbeeld van meisjes aantast. Daarom vraagt het merk opnieuw aandacht voor het probleem van digitaal bewerkte beelden met de release van een nieuwe video. 'Reverse selfie' laat zien hoe jonge meisjes gebruik maken van bewerkingsapps voordat ze foto’s van zichzelf plaatsen op social media.

Dove vindt dat na een jaar van lockdowns en de hoeveelheid gespendeerde tijd op telefoons en computers en daarmee verhoogde blootstelling aan onrealistische schoonheidsidealen en druk, het nu tijd om in actie te komen.

Cijfers
80% van de meisjes hebben een filter of een app gebruikt om hun uiterlijk op een foto veranderen voordat ze de leeftijd van 13 jaar hebben bereikt, en 77% van de meisjes proberen één of meerdere lichaamsdelen te veranderen of verbergen voordat ze een foto van zichzelf posten op social media. De relatie tussen de druk die komt met social mediagebruik en het zelfvertrouwen van jonge meisjes is duidelijk: hoe langer meisjes bezig zijn met het bewerken van hun foto’s, hoe vaker zich problemen met zelfvertrouwen voordoen. 52% van de meisjes die 10 tot 30 minuten bewerken hebben een laag zelfbeeld, 36% van de meisjes die minder dan 10 minuten bewerken hebben een laag zelfbeeld, en meisjes die hun foto’s bewerken hebben meer kans op een laag zelfbeeld (48%) vergeleken met meisjes die hun foto’s niet bewerken (28%).

Ook bewerken meisjes met een laag zelfbeeld vaker hun foto’s (56%) dan meisjes met een gezond zelfbeeld (42%). Nu zou je kunnen denken dat het bewerkgedrag voortvloeit uit dat lage zelfbeeld, maar daar heeft Dove óók onderzoek naar gedaan. Als foto’s op social media een representatiever beeld zouden geven van de manier waarop men eruitziet in het dagelijkse leven, zouden meisjes meer zelfvertrouwen hebben, namelijk 68% van de meisjes zouden zich niet beoordeeld voelen over hun uiterlijk, 67% van de meisjes zouden zich minder zorgen maken over hun uiterlijk en 61% van de meisjes hopen dat de wereld zich meer zou focussen op wie ze zijn in plaats van hoe ze eruitzien.
 
Confidence Kit
Om ook daadwerkelijk bij te dragen aan een verbetering van deze cijfers, heeft Dove samen met het Centre for Appearance Research de Confidence Kit uitgebreacht. De kit bestaat uit artikelen en oefeningen die een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen van jongeren. De tools van het Dove Self- Esteem Project zijn wetenschappelijk getest en gratis te downloaden.Deze kit helpt volwassen te begrijpen met welke uitdagingen jongeren dagelijks online worden geconfronteerd, het gesprek aan te gaan en tips te geven om van social media een gezonde plek te maken waar jongeren zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit begint al bij het samenstellen van een positieve en diverse social media-feed en bij het erkennen dat social media slechts hoogtepunten bevat waarbij mensen de beste stukjes van zichzelf laten zien.
 
#NoDigitalDistortion petitie
Dove roept mensen op hun #NoDigitalDistortion petitie te tekenen voor een inclusiever beeld van schoonheid.