Eén tegen eenzaamheid

01-08-2019 (15:10) - Campagnes

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is een zomercampagne gsestart om eenzaamheid onder ouderen terug te dringen. Publicis Groupe Nederland ontwikkelde de campagne ‘Eén tegen eenzaamheid’.
 
De campagne legt de vinger op een gevoelige plek in onze samenleving en activeert Nederlanders om zelf een bijdrage te leveren. Dit vanuit de overtuiging dat iedereen iets kan doen tegen eenzaamheid. De campagne richt zich primair op vakantiegangers, maar spreekt ook thuisblijvers en de ouderen zelf aan.
 

700.000 ouderen 

De cijfers over eenzaamheid zijn confronterend en vormen daarom de campagneboodschap. Maar liefst 1 op de 6 ouderen voelt zich eenzamer tijdens de zomer. Nu gaat het om ongeveer 700.000 ouderen. Zonder initiatieven als ‘Eén tegen eenzaamheid’, stijgt dit aantal naar meer dan 1 miljoen in 2030. 
 
Voor een groot bereik creëerde Publicis Groupe een tv commercial. Tevens is de campagne aangekondigd tijdens het NOS journaal en uitgebreid besproken bij Pauw, waar minister Hugo de Jonge meer context gaf aan de omvang van het probleem en de rol die Nederlanders kunnen vervullen. Daarnaast heeft Publicis Groupe zorgvuldig samenwerkingspartners, middelen en locaties geselecteerd om de impact van de campagne te maximaliseren.
 
Een belangrijke partner is Flitsmeister die hun app-gebruikers attendeert en activeert via een push notificatie, zodra ze over de Nederlandse grens hun reis pauzeren. Dit is mogelijk door de slimme toepassing van geofencing. Tijdens de zomerperiode ontvangen de vakantiegangers met dit bericht de campagneboodschap gekoppeld aan een handelingsperspectief: “1 op de 6 ouderen eenzamer in de zomer. Laat wat van je horen”. 
 
Ook via billboards bij grensovergangen en op Schiphol worden vakantiegangers op het meest relevante moment aangezet tot nadenken over wat zij zelf kunnen doen tegen eenzaamheid. Daarnaast zijn social media-uitingen ontwikkeld, gericht op Nederlanders in het buitenland. Mensen die een bijdrage willen leveren, kunnen terecht op de campagnepagina met tips en inspirerende initiatieven.