Eneco helpt heel Nederland omschakelen

26-12-2018 (07:00) - Campagnes

Eneco wil de energietransitie een volgende push geven en lanceert ‘Heel Nederland schakelt om’. ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld vormt de leidraad in nieuwe Eneco-commercial die op Tweede Kerstdag voor het eerst op de Nederlandse televisie te zien was.  Behalve op televisie zal de campagne te zien en horen zijn in de bioscoop, op de radio, online video, display advertising en social media.


‘Iedereen mee willen laten doen aan de omschakeling naar schone en duurzame energie, ongeacht leefsituatie of budget.’ Dat is in de kern de boodschap die Eneco wil overbrengen met de reclamefilm waar ‘oud’ en ‘nieuw’ elkaar tegenkomen. De goede verstaander ziet dat zo’n beetje elke zin uit ‘Het dorp’ wordt vertaald naar de situatie van nu. Eneco: ‘De campagne laat zien wat er allemaal in positieve zin is veranderd in onze samenleving. De nostalgische klassieker van Wim Sonneveld zorgt voor een prikkelend contrast: iedereen verlangt wel eens terug naar vroeger “toen alles beter was”, terwijl we als samenleving ongemerkt al veel grote veranderingen hebben omarmd.’


helemaal anders

Hoewel de commercial helemaal anders is dan het werk onder het vorige Eneco-thema ‘Welkom in de nieuwe wereld’, voelt het niet als een grootscheepse herpositionering van het merk. Volgens marketing manager Jolanda Ravenek is er wél sprake van een herpositionering. Zij legt uit waarom ‘Heel Nederland schakelt om’ niet gewoon onder het bestaande – en dus herkenbare – Eneco-concept gehangen is. ‘Met de belofte “Welkom in de nieuwe wereld” gaven we mensen een aantrekkelijk perspectief om te verduurzamen: Eneco maakt de duurzame innovaties van morgen vandaag beschikbaar.’ 

‘De herpositionering van ons merk is gebaseerd op het inzicht dat mensen wel wíllen verduurzamen, maar niet goed weten hoe ze dat moeten doen. Of opzien tegen hoge investeringskosten. Met de nieuwe campagne willen we mensen laten zien dat er om hen heen al heel veel gebeurt op duurzaam gebied, waar ze makkelijk aan mee kunnen doen. De nieuwe campagnevorm biedt ons de mogelijkheid om dit verhaal op een emotioneel impactvolle en onderscheidende manier te vertellen.’


emotionele connectie

Eneco wil Nederland met deze campagne vooral in de harten raken. Ravenek: ‘Dus de emotionele connectie en de impact vinden we belangrijk. We willen daarbij natuurlijk een stijging in onze merk-KPI’s realiseren. Specifiek willen we onze positie als voorloper in verduurzaming van Nederland verder versterken. Daarnaast sturen we op traffic naar onze site en verkoop van duurzame proposities.’
 

credits

Strategie, concept & executie: Dawn
Productiemaatschappij: Bonkers
Regisseur : Bram Schouw
Media: Mindshare & BMi
Social: The Social Club
Content: Being There
 

Bekijk de commercial Het Dorp hier.