Ervaar zelf de arbeidsomstandigheden in sweatshops India

16-05-2017 (13:29) - Campagnes

Schone Kleren Campagne en Mama Cash willen de aandacht vestigen op de oneerlijke behandeling van arbeiders in Indiase fabrieken. Ze openden vandaag een heuse sweatshop in Den Haag, midden op straat.
 
Voorbijgangers kunnen zelf ervaren hoe het is om in een kledingfabriek te werken onder erbarmelijke omstandigheden. De actie is onderdeer van de campagne Women Power Fashion, mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. De sweatshop blijft open tot en met 21 mei.
 
Met deze campagne hopen de initiatiefnemers de omstandigheden waaronder kledingarbeiders werken aan de kaak te stellen, maar ook de consument bewust te maken van de producten die ze kopen. Aan de campagne hebben zich diverse bekende Nederlanders, politici, modebloggers en vrijwilligers verbonden, zij naaien in de sweatshop stropdassen als fashion statement; het kledingsymbool voor invloed en macht. Door de stropdas anders te dragen, bijvoorbeeld als strik of sjaal, en dit te delen op sociale media met #myfashionstatement en #hetkananders, geven deelnemers de boodschap af dat ook de kledingindustrie anders kan. 
 
Onderdeel van de Women Power Fashion campagne zijn twee debatavonden in De Balie in Amsterdam (16 mei) en in het Humanity House in Den Haag (17 mei) waarin activisten, politici en het publiek met elkaar in gesprek gaan over de noodzakelijke omslag in de kledingindustrie. Ook kan iedereen een petitie tekenen.