Face Swap-campagne maakt problematiek rond kinderprostitutie zichtbaar

Face Swap-campagne maakt problematiek rond kinderprostitutie zichtbaar

11-10-2019 (09:00) - Campagnes

Vandaag is het Wereldmeisjesdag: een internationale dag waarop aandacht wordt gevraagd voor de positie van meisjes. Er wordt geschat dat er wereldwijd 2 miljoen kinderen, waarvan de meerderheid meisjes, vast zitten in de prostitutie. Free a Girl lanceert daarom, samen met haar ambassadeur Gwen van Poorten, een campagne voor de strijd tegen kinderprostitutie.

Met een sociaal experiment brengen Free a Girl en DDB Unlimited een ver van je bed show heel erg dichtbij. Een Digital Out-of-Home scherm met een jong meisje zittend op een bed in een bordeel in India is het uitgangspunt. Dit keer is er echter geen anoniem meisje te zien, maar wordt haar gezicht middels Face Swap vervangen door dat van passerende jonge meisjes – dochters die samen met hun moeder, vader of grootouders langslopen. Daarbij de boodschap “Fight child prostitution as if she was your own”.
 

'Zelfs al was het niet mijn dochter'

Evelien Hölsken, directeur en medeoprichter Free a Girl: “We geven met deze campagne de problematiek een gezicht. Het gezicht van een meisje dat jouw dochter, zus of vriendin zou kunnen zijn. We willen dat iedereen in Nederland opstaat voor de meisjes die worden uitgebuit in de prostitutie.”

Gwen van Poorten, ambassadeur Free a Girl: “Ik schrok ervan wat deze campagne met me deed. Zelfs al was het niet mijn eigen dochter, ik voelde hun angst en het verdriet van hun familie.”


Steunen via Tikkie of bioscoopbezoek

Mensen kunnen meestrijden door te doneren via Tikkie of door naar de film Sold te gaan. Dit is een actie in samenwerking met netwerkgroep Soroptimisten en de opbrengst gaat naar Free a Girl's programma School for Justice. Ga naar freeagirl.nl voor meer informatie of doneer nu gemakkelijk via http://bit.ly/freeagirltikkie.

Over de campagne

In de campagne wordt op een impactvolle manier afgerekend met een toenemend probleem in communicatie voor goede doelen: hoe voorkom je immuniteit voor de almaar groeiende stroom aan ellendige beelden? Ysabelle Tierie, creative at DDB Unlimited, het bureau achter de campagne: “In communicatie is het altijd de uitdaging om door de clutter heen te breken. Om impact te genereren. Maar mensen krijgen dagelijks zoveel boodschappen over zich heen gestort dat bijna niets meer binnen komt. Technologie is één van de dingen die ons kan helpen daar doorheen te breken. Hierdoor kunnen we onze boodschap relevant maken en dichtbij brengen. Waardoor we ons beter kunnen verplaatsen in de situatie van anderen.’’

Exterion Media heeft de mediaruimte, de Digital Out-of-Home schermen en de locatie beschikbaar gesteld, evenals de techniek ontwikkeld die het mogelijk maakte op locatie de content in enkele seconden te wisselen naar die van het passerende meisje.
 

Credits

DDB unlimited:
Robin Poelmann - Creative
Ysabelle Tierie - Creative
Nelly de Wit – Senior Producer
Roel Grijspaardt – Senior Producer
Lars Noback – Editor
Esther te pas – Managing Director
Friso Ludenhoff– Creative Director
Maarten Vrouwes – Creative Director
Armando Markar – Assistant Producer

Springtide Studios - Cathelijn de Reede – PR
The Humblebrag – Jessica Hartley -Creative PR
More thanTV - Bart van Dam – Director en Creative Producer
Exterion Media - Lilian Hemmelder – Marketeer
Ambassadeur Free A Girl - Gwen van Poorten
Stadshart Amstelveen - Unibail Rodamco - location
Kees van Hattum – D.O.P./lighting cameraman & 1st. edits
Jeroen Mente - First Assistant Director
Matthijs Immink - Camera 2 & 1st location
Fred Tabois - Setdresser
Madelief van Dam - Production Ass. & Casting Guidance
Production Ass. - Freddy LLoyd
Post Office – VFX: Bram Vleugel & Bram Buddingh. Grading: Patcharee Sa-ardkitinun
Bridge Tone Sound – Dyno Hedges – Geluid en Sound Design
Dutch Casting – Jantien van Naarden – Casting
Cinecolor – Maarten Eshuis - DCP
Exterion - Julian Kleyweg - Digital Abri support
Tech53 - Brayan van Bronckhorst - Abri Programming