Higuita maakt campagne en website die niets laten zien voor blinden en slechtzienden

Higuita maakt campagne en website die niets laten zien voor blinden en slechtzienden

13-09-2021 (14:24) - Campagnes

Hoe introduceer je een Nederlandse uitvinding in een online omgeving als de belangrijkste doelgroep de campagne en het product niet kan bekijken? Het creatief digitale bureau Higuita doet het met geluid. En een nagenoeg pikzwarte campagne en website.
 
Higuita ontwikkelde in samenspraak met blinden en slechtzienden een volledig op audio gedreven campagne en website. Niek Eijsbouts, creative director Higuita: ‘Dit is misschien wel de enige keer dat je een product succesvol kunt lanceren zonder het te hoeven laten zien.’ Omdat begeleiders en familieleden van blinden en slechtzienden ook betrokken zijn in het aankoopproces, is de campagne en website wel esthetisch ingericht, zodat ook zij de beste indruk krijgen van het product.
 
De campagne en website is op een zo persoonlijk mogelijke manier ontworpen om vertrouwen op te bouwen bij deze doelgroep. Omdat de oprichters van Hable bij de ontwikkeling intensief persoonlijk contact hadden met de eindgebruikers, spelen ook hun stemmen een rol in de website en campagne. Zo hoor je hun eigen, door henzelf ingesproken motivatie en is de voice-over van de campagne een van de oprichters.

Freek van Welsenis en Ayushman Talwar zijn die bedenkers en oprichters van Hable. Beiden zijn ze TU Eindhoven adepten. Door Talwars persoonlijke ervaring met blinden en slechtzienden -zijn opa is blind- besloten ze om met technologie de wereld voor mensen met een visuele beperking toegankelijker te maken. En met succes.
 
De Hable One wordt met behulp van distributeurs gelanceerd in 3 markten (België, Nederland en Engeland). Daarnaast is het wereldwijd online verkrijgbaar via de eigen website. Mede door een investeringsronde waarin € 500.000,- werd opgehaald via seed-funding is Hable nu in staat de productie op te schalen en het product uit te rollen in meerdere landen.
 

Credits

Creatief bureau: Higuita Amsterdam
Geluid: Nando Eweg & Melcher Meirmans (REC Sound)
Animatie: Ruben Scheer