Hornbach brengt ode aan de volhardende mens

14-12-2017 (15:23) - Campagnes

Hornbach is van start gegaan met  de campagne Ode aan de volhardende mens. In de campagne, waarin Hornbach haar 20-jarig bestaan viert, kruipt het bedrijf onder de huid van Nederlands meest volhardende bouwliefhebbers en ras doe-het-zelvers.


Idea company Phenomenons is diep in de Nederlandse kluscultuur gedoken om de echte verhalen naar boven te krijgen. Verhalen over doorbeuken, creëren, niet opgeven en de purpose die bouwen deze mensen geeft. 


juiste snaar

Maarten Post, marketing manager Hornbach Nederland: “Hornbach staat zij aan zij met haar klanten en dat bewijs leveren we met deze campagne. We verbinden in deze ode, de waarden van het merk Hornbach met de emotionele waarden van onze bouwers. Phenomenons heeft met een gedegen onderzoek, een uniek concept en een sterke productie, precies de juiste snaar geraakt.”


intieme portretten

De video’s en foto’s van de campagne zijn te bekijken op de Hornbach website en op  haar YouTube kanaal van waar de campagne start. Intieme portretten brengen je dichter bij deze bouwhelden en inspireren om verder de verhalen in te duiken die op de website worden uitgelicht. Met als speerpunt drie unieke films die de ziel van de volhardende mens blootlegt. 


eerlijk durven zijn

Ruben Smit, Head of Think bij Phenomenons: “Om iets te creëren wat impactvol is en resoneert binnen de cultuur van de doelgroep, moet je eerlijk durven te zijn. Alleen dan kun je vanuit empathie iets creatiefs bouwen wat een emotionele connectie tussen mens en merk bewerkstelligt. En daarbij heb je een merk nodig dat moed toont. Om dit concept goed neer te zetten, kozen we er samen met regisseur Bear Damen (CZAR) voor om alle verhalen op film te draaien. Rauw en oprecht past perfect bij Hornbach en de doelgroep. Vervolgens konden we dit met het talent van Olya Oleinic (HALAL) prachtig doorvoeren in de fotografie.”


20 jaar Hornbach

Voordat Phenomenons creatief aan de slag is gegaan, is er een merk specifiek onderzoek gedaan naar de bouwers, om de waarden, rituelen en symbolen van de doelgroep naar boven te halen. Binnen de Share divisie bekend als de Audience World. Vervolgens is de Think divisie, tot de ode aan de volhardende mens gekomen. Omdat dit echt staat voor de kernwaarden van de bouwers en de onvermoeibare doe-het-zelvers, die het als veel meer beschouwen dan gewoon werk. Om de connectie verder te vergroten is er gekozen voor analoge video en foto’s, om zelfs met de productie dicht op de waarden van de doelgroep te blijven. Een strategie en concept waarbij Hornbach zich van zijn meest menselijke kant laat zijn en niet zichzelf, maar zijn meest trouwe klanten centraal stelt. 


over Phenomenons

Phenomenons is een idea company die gebruik maakt van een combinatie van trends, data, kennis van menselijk gedrag en creativiteit om een connectie te maken met de waarden en culturele onderstromen die je doelgroep bewegen. Om hiermee een oprechte connectie te genereren tussen het merk en de doelgroep, op het snijvlak van gedeelde purpose en diepere betekenis. Dit wordt gedaan aan de hand van drie verschillende divisies, Share, Think en Create. Welke al zijn ingezet voor klanten zoals ING, de Kampeerkoepel en Unicef. 


Credits

Client Hornbach
Campaign Ode aan de volhardende mens
Client contact         Maarten Post
Agency         Phenomenons
Creative director Ruben Smit
Creative analyst Bram Heeffer
Business Director Coen Doolaard 

Production Company Photo HALAL
Photographer         Olya Oleinic
Producer Sharda Fahmel
Styling         Indiana Voss

Production company Video CZAR
Director         Bear Damen
Producer         Wies Dammers
Production manager Anne de Ritter
DOP Martijn Melis
Editor Bear Damen
Music Bear Damen
Sound Designer Quincy Vlijtig (Sauvage Sound)
Colour grading Qianwei Tong (Captcha)
Design Studio         Floor Bijkersma