Internationale filmmakers stellen wantoestanden mode-industrie aan de kaak

Internationale filmmakers stellen wantoestanden mode-industrie aan de kaak

10-09-2018 (18:03) - Campagnes

‘Fast Fashion’ van bedrijven zoals Primark, H&M en Zara zijn momenteel razend populair. De goedkope mode heeft op het gebied van milieu en werkomstandigheden van de makers echter een keerzijde. Een groep van internationale filmmakers zijn in actie gekomen en hebben de korte film ‘Vicky’s Fashion Paradise’ geproduceerd om deze wantoestanden aan de kaak te stellen.  


De Nederlandse filmmaker Robbert-Jan Vos (bekend van diverse prijswinnende commercials, documentaires en korte films) heeft het voortouw genomen en met enkele andere vakgenoten een korte film geproduceerd.  


Vos: ‘Wij zijn een groep creatieve mensen die geeft om het milieu en de menselijke impact die snelle mode heeft in de wereld. Fast Fashion is extreem goedkoop voor consumenten en daardoor zeer aantrekkelijk. Het wordt echter onder zeer slechte werkomstandigheden vervaardigd. Bovendien kost de productie veel grondstoffen, zoals olie en is de verzending zeer milieuonvriendelijk. Daarnaast geeft deze ‘wegwerp mode’, die vaak slechts enkele malen wordt gedragen onnodig veel afval. De verliezers zijn fabrieksarbeiders en het milieu. De winnaars zijn producenten, winkels en (vaak onbewust) de kopers.'


Race naar de bodem

Volgens de filmmakers genereert snelle mode honger en hebzucht. De Fast Fashion wordt door de consument frequent gekocht en in de kledingkasten snel verwisseld. De retailers vervangen de kleding net zo snel in de winkel. Elke week worden de goederen vernieuwd. Vooral meisjes en jonge vrouwen worden beïnvloed om nieuw te kopen om bij te blijven met de nieuwste mode en dat is volgens de filmmakers ‘een race naar de bodem’. 
 

Influencers

Daarnaast zijn er veel influencers op YouTube, de andere sociale mediakanalen en op modeshows die consumenten op steeds jongere leeftijd beïnvloeden. Goedkope mode is een manier om mensen veel meer kleding te laten kopen dan ze nodig hebben, omdat ongeveer 40% van wat er in de kast hangt niet versleten is. Met een korte film willen de filmmakers de industrie en de consument aan het denken zetten: FUCK Fast Fashion, cheap fashion comes with a huge cost. De productie is geheel door vrijwilligers gemaakt. 

Credits

Productie Fuck Fast Fashion:
Concept:   Robbert-Jan Vos
Regisseur: Robbert-Jan Vos
Actrice:     Eva Johanna
D.o.p :      Casey Campell
Editor:      Manuel Scholz
Muziek:     Jens Southkamp
Gade:       Jeroen van Garling
Animatie:  Urrebuk & Klaas Lageveen
Soundmix: Wart Wamsteker

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.