KesselsKramer maakt campagne voor 113 ‘1K Z1E J3’

KesselsKramer maakt campagne voor 113 ‘1K Z1E J3’

10-09-2021 (07:00) - Campagnes

Vandaag is het World Suicide Prevention Day; een dag die helaas van levensbelang is, omdat er nog altijd iedere dag vijf mensen in Nederland overlijden aan zelfdoding. Daarmee is zelfdoding de grootste doodsoorzaak onder jongeren en is zelfdoding met name voor mannen van middelbare leeftijd een risico, omdat ze minder snel hulp zoeken en hun pogingen vaker dodelijk zijn. Ondanks de urgentie, vinden veel mensen het lastig om een gesprek over zelfdoding te beginnen - terwijl praten over zelfdoding het soms juist kan voorkomen. Daarom lanceert 113 een nieuwe publiekscampagne, ontwikkeld door KesselsKramer, om het hele land bij dit gesprek te betrekken.

Wie denkt aan zelfdoding, voelt zich vaak eenzaam en onbegrepen. Daarover praten kan écht helpen omdat het gevoelens van isolement verkleint. Daarom lanceert 113 ‘1K Z1E J3’, een publiekscampagne die de omgeving van mensen in nood dichterbij brengt. ‘1K Z1E J3’ is het antwoord op een noodkreet, zelfs als die nog niet geroepen is. Door iedereen in Nederland de handvatten te geven om een gesprek te beginnen over zelfdoding, kunnen levens worden gered. Hoe meer mensen ‘1K Z1E J3’ uitdragen, hoe meer mensen gezien worden, hoe meer gesprekken er gevoerd worden, en hoe minder mensen er uiteindelijk radeloos en eenzaam sterven door zelfdoding.
 

Instagram facefilter

Om ‘1K Z1E J3’ zo zichtbaar mogelijk te maken is er een facefilter voor Instagram ontwikkeld. Gebruikers van dit filter laten zien dat zij niet aarzelen om een gesprek over zelfdoding te beginnen. "Wat we met deze campagne beogen is dat er veel kracht bij de omgeving ligt en niet bij de hulpvrager, aldus Djoeke Bakker, communicatieadviseur bij 113. "We moeten juist actief het gesprek voeren; ‘ik zie je, en ga het gesprek aan’, dat is de boodschap." 113 hoopt dat het facefilter een sneeuwbaleffect triggert, omdat de gebruiker anderen oproept zich ook aan te sluiten bij de beweging en de boodschap weer uit te dragen aan hun omgeving.

Het filter is vanaf nu beschikbaar op Instagram. Voor wie geen Instagram heeft en toch de boodschap van ‘1K Z1E J3’ uit wil dragen is het mogelijk om een foto te sturen naar ikzieje@113.nl. 113 bewerkt vervolgens de foto met het filter, zodat het op andere social media gebruikt kan worden. De campagne-uitingen verwijzen met links en QR codes door naar een webpagina waarop 113 alle tips voor het gesprek en een online training over suïcidepreventie op een rij staan.


Credits

Bureau: KesselsKramer
Opdrachtgever: 113
Regie: Karim Jobe
Fotografie: Coco Olakunle
Animatie: PlusOne Amsterdam
Sound: Recsound
Website: KesselsKramer Digital