KNVB viert 130 jaar amateurvoetbal met ode aan het voetbalshirt

23-01-2020 (14:41) - Campagnes

Het Nederlandse amateurvoetbal bestaat dit seizoen 130 jaar en dat viert de KNVB met een mooie ode aan de voetbalshirts van de duizenden clubs in ons land. Titel van de campagne is Trots op voetballend Nederland.
 
De voetbalbond verzamelde in de eerste seizoenshelft de grootste collectie amateur voetbalshirts ter wereld, maar liefst 1.959 shirts. Al deze shirts zijn samen te zien in de film ‘De waslijn van voetballend Nederland’. De campagne en commercial zijn samen met Wefilm ontwikkeld en geproduceerd. In de film vertelt voetbalkenner en journalist Sjoerd Mossou over de romantiek van de voetbaldag in het weekend, terwijl ondertussen de shirts met al hun verschillende kleuren en designs voorbij komen hangend aan een hele lange waslijn.
 

Shirtje ruilen

Om tot deze grootste verzameling shirts te komen, werd een speciaal jubileumshirt ontwikkeld ter ere van het 130-jarig bestaan, waarin de designs van alle clubs zijn verwerkt. Vervolgens gingen KNVB-medewerkers bij de clubs langs om het jubileumshirt te ruilen tegen het shirt van de club. Rianne Romijn, Manager Corporate Communicatie van de KNVB: ‘Zelfs de bondscoach wisselde het jubileumshirt met zijn eerste amateurclub. Echt geweldig!’
 
De voetbalbond organiseert in de tweede seizoenshelft nog diverse initiatieven met de voetbalshirts. Aan het einde van het jubileumseizoen worden alle shirts vereeuwigd op de KNVB Campus in Zeist.
 

Credits

Opdrachtgever: KNVB
Verantwoordelijke opdrachtgever: Rianne Romijn, Daan Bullock
Ontwerp jubileumshirt: Floor Wesseling
Concept: Wefilm Concepts
Creative director: Roel Welling
Strategie: Ruben Cusell
Creatie: Ruben Cusell, Tom Rijpert, Hugo Keizer
Productie: Wefilm
Regie: Tom Rijpert
Producer: Emeline Bakker
DOP: Jop Kraaijeveld
First AD: Phillip Young
Art: Kees van de Bosch
Montage: Nick Rozenberg
Grading: Captcha - Qianwei Tong