Kun je muziek van chocola maken?

30-04-2019 (15:23) - Campagnes

Stel dat je muziek van chocolade kon maken, hoe zou dat dan klinken?  Dat was het uitgangspunt voor de nieuwe Godiva 'Symphony of Taste' campagne. Pladis i.s.m. The&Partnership London, Belly & Brain Amsterdam, Vizeum en 2twintig pr waren daar verantwoordelijk voor.


Het begon aan de Universiteit van Oxford met Dr. Janice Wang en professor Charles Spence, experts op het gebied van de combinatie van smaakbeleving en muziek. Zij maakten aan de hand van drie smaken Godiva chocolade, muziekstukken die de beleving van het eten van chocolade versterken. 


hersengolven


In Nederland is de campagne vervolgens doorontwikkeld met als uitgangspunt de vraag: 'Kunnen we de smaakbeleving van het eten van Godiva chocolade omzetten in muziek?'. In het Godiva Lab hebben een aantal fans en enkele bekende Nederlanders zoals Miljuschka Witzenhausen, Felix Wilbrink, Freek van Noortwijk en May-Britt Mobach, verschillende varianten Godiva chocolade gegeten terwijl hun hersengolven gemeten werden.


Van deze hersengolven maakte Iris Hond vervolgens voor vijf smaken een passende compositie. Dit experiment is te zien in een minidocumentaire.


credits

Opdrachtgever: pladis Europe, Femke Wouda en Fabian van Schie
Global concept: The&Partnership Londen en Pitch & Sync
Creatie en productie: Belly & Brain Amsterdam, Rob van Beek, Stephan Pröpper en Michelle Doornbusch
PR: 2twintig pr, Tamira van Woerden en Roos Ouwehand
Media: Vizeum, Dimitri van Hulten, Marlotte Klaassen en Sebastiaan Landwaart
Lab tests: neuropsycholoog Tim Smits
Muziek: Iris Hond