KWF Kankerbestrijding herinnert aan baarmoederhalskanker onderzoek

KWF Kankerbestrijding herinnert aan baarmoederhalskanker onderzoek

16-09-2021 (14:29) - Campagnes

Baarmoederhalskanker komt het meest voor bij vrouwen tussen de 30 en 60 jaar. Sinds 1996 worden zij iedere 5 jaar uitgenodigd voor het landelijke bevolkingsonderzoek van het RIVM. Maar de opkomst is laag én laat een dalende trend zien. Dat is zorgelijk en daarom neemt KWF voor het eerst een actieve rol op zich, door vrouwen aan te sporen mee te doen aan de preventieve screening.
 
Jaarlijks sterven er 200 vrouwen in Nederland aan baarmoederhalskanker. Ook kan de ziekte een streep zetten door een eventuele kinderwens. Dankzij het bevolkingsonderzoek kunnen voorstadia van baarmoederhalskanker vroeg worden ontdekt. Door te behandelen kan baarmoederhalskanker voorkomen worden. Het bevolkingsonderzoek verkleint het risico om de ziekte te krijgen en eraan te overlijden.


De afspraak die je niet wil missen

Er zijn meerdere redenen waarom vrouwen niet ingaan op de uitnodiging van het bevolkingsonderzoek. Dat kan angst of schaamte zijn voor het onderzoek of de uitslag. Of onbekendheid met de ziekte, waardoor het gevoel van urgentie er niet is. Ook het stellen van prioriteiten zoals een drukke baan of een druk leven weerhoudt vrouwen ervan een afspraak te maken. Voor veel van deze redenen geldt dat awareness een belangrijke rol speelt. Daarom ontwikkelt KWF met Energize en Blauw Gras de grootste remindercampagne van Nederland: een grootschalige herinnering aan het bevolkingsonderzoek.

 

Reminder

Als we onszelf willen herinneren aan dingen die we niet willen vergeten of nog moeten doen, schrijven we dit op een post-it en hangen deze in het zicht. De post-it is dan ook het symbool voor deze belangrijke reminder. Het heeft als visual device een centrale rol in de campagne. Van print tot video en social content: we zien de opvallende reminder overal terug.

Naast awareness en de grootschalige oproep, is op social media ruimte voor verdieping van de persoonlijke verhalen van de vijf vrouwen. En in de campagne gaat KWF echt de dialoog aan met de doelgroep in het format ‘Kleren van het lijf’. Hierin beantwoordt gynaecoloog Nienke van Trommel vragen rondom baarmoederhalskanker en het onderzoek.


Credits

Klant: KWF Kankerbestrijding
Verantwoordelijk bij klant: Fiona Citroen, Kim Kruijt, Alexander Brandenburg
Concept: Energize
Uitwerking online video, print, online display: Energize
Social content: Blauw Gras
Video productie: UHU Productions