McDonald’s wil met structurele gedragsaanpak van zwerfafval af

McDonald’s wil met structurele gedragsaanpak van zwerfafval af

10-01-2020 (10:16) - Campagnes

McDonald’s Nederland wil het gedrag veranderen van gasten die hun afval niet goed weggooien en lanceert daarom een grote landelijke consumentencampagne: You Bin It, You Win It. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met gedragswetenschappers en is gebaseerd op een gedragswetenschappelijk inzicht: goed gedrag belonen.
 
Met de campagne daagt McDonald’s gasten uit om samen de strijd aan te gaan tegen zwerfafval. Zo wil het bedrijf uit de lijst van meest gevonden merken bij zwerfafval in Nederland verdwijnen.

You Bin it, You Win It is de eerste zwerfafval-loterij in Nederland, waarbij een presentator samen met een afvalexpert gasten beloont met mooie prijzen voor het correct weggooien van hun afval. Elk McDonald’s restaurant heeft 1 actie-afvalbak en een notaris heeft vooraf geloot waar de prijzen gaan vallen: welk restaurant, welke dag en welk tijdstip. De gast die op dat moment zijn of haar afval in de actie-afvalbak bint, wint. McDonald’s wil op deze manier gasten bewust maken van de positieve gevolgen van het goed weggooien van afval: een schone omgeving en van het afval in de afvalbakken laat McDonald’s door nascheiding van het papier en plastic weer nieuwe materialen maken.

Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communications & Insights McDonald’s Nederland: “Zwerfafval is ons een doorn in het oog. Onze restaurants werken elke dag hard aan het opruimen en beperken van zwerfafval, maar er ligt nog steeds afval op straat, en elke verpakking is er een te veel. Daarom hebben we ervoor gekozen om het anders en nóg groter aan te pakken en ons hierbij te richten op preventie en gedragsverandering. Iets wat we nog niet eerder op deze manier en op deze schaal gedaan hebben. We willen via de You Bin It, You Win It campagne onze gasten bewust maken van de positieve gevolgen van het netjes weggooien van je afval en dagen hen uit om samen met ons meer te doen voor minder afval!”

Naast de You Bin It, You Win It campagne lanceerde McDonald’s in oktober 2019 al het online platform samenmeerdoenvoorminderafval.nl. Hier kunnen geïnteresseerden meer lezen over wat McDonald’s iedere dag doet aan het verminderen en verwerken van (zwerf)afval, wat er gebeurt met het ingezamelde afval en hoe door middel van nascheiding het afval gerecycled kan worden tot andere materialen.

De You Bin It, You Win It campagne loopt tussen 10 januari en 2 februari 2020. McDonald’s zal gedurende het hele jaar activiteiten en communicatie inzetten op de strijd tegen zwerfafval. Consumenten kunnen van 11 januari tot en met 2 februari kans maken op mooie prijzen door hun afval in een actie-afvalbak te gooien.