Nescafé’ geeft met ‘Empty Label’ campagne het woord aan de koffieboeren

Nescafé’ geeft met ‘Empty Label’ campagne het woord aan de koffieboeren

08-02-2021 (11:42) - Campagnes

Nescafé introduceert het Empty Label, een tijdelijke verpakking die opvalt in haar eenvoud. Met een witte, simplistische verpakking wil Nestlé ruimte maken voor haar koffieboeren. Door de QR-code op de verpakking te scannen, kan de consument middels augmented reality honderden labels ontdekken die de boeren zelf gemaakt hebben.
 
Met deze campagne wil Nescafé laten zien dat haar koffie wordt geproduceerd met respect voor de boeren, hun gemeenschap en het milieu. Nescafé maakt ruimte voor de boeren door in de supermarkt bij de best verkopende producten twee maanden vrijwel alle branding van de labels te verwijderen. De nieuwe verpakkingen zijn wit en hebben een QR-code waarvan een klein hoekje open gepeld lijkt. Wanneer de consument de QR-code scant, wordt het label met de koffieboer in beeld onthuld. Hier komen de verhalen van meer dan honderd boeren middels augmented reality tot leven. Zo komt de consument meer te weten over hoe de koffie van Nescafé wordt verbouwd. De koffieboeren vertellen onder meer over hoe het verbouwen van koffie bijdraagt aan hun gemeenschap, waar ze trots op zijn en hoe ze duurzaam verbouwen.
 
‘De koffieboeren staan iedere dag op de plantage, dus zij verdienen de spotlight. We hebben honderden boeren de mogelijkheid gegeven om hun eigen verhaal op hun manier te vertellen. Door het toepassen van augmented reality geven we onze consumenten de kans om heel eenvoudige onze koffieboeren te ontmoeten uit zeven verschillende landen’, aldus Roos Bulder, Marketing Communication Manager bij Nestlé.
 
Accenture Interactive, het reclamebureau binnen Accenture, is verantwoordelijk voor de campagne en ontwikkeling van de AR-experience. Nick Maas, creatief op het project: ‘Het toont lef om als merk een stapje terug te doen en de boeren het woord te laten voeren, en niet de ideale versie van het verhaal zelf over de bühne te brengen.’
 

Nescafé Plan

Het Nescafé Plan werd in 2010 geïntroduceerd om uitdagingen op het gebied van duurzame koffie aan te pakken door middel van één programma dat zich richt op het verbouwen, produceren en consumeren van koffie. Nestlé heeft zich er nu aan gecommitteerd tegen 2025 100 procent verantwoorde koffie aan te bieden.

De Nescafé Empty Label-verpakkingen zijn verkrijgbaar in de supermarkt in februari en maart.
 

Credits 

Bureau: Accenture Interactive
Klant: Nestlé Nederland
Verantwoordelijk bij klant: Roos Bulder, Marjolein Fhij, Emma Himpe, Nicoline van Vliet
Creatives: Leo van Oss, Nick Maas
Interactive Designer: Marina le Roux, Rosa-Lynn de Boer
AR Developer: Juan Ramón Vigo
Strategy Director & Lead Communicatie: Gijs de Bruijn
Project Lead: Colette Aarts
Lead Experience Design: Marije Gast
Innovation Lead Design: Sebastiaan Veldman
Senior Account Manager: Tamara Schelvis, Marlies Burgler, Boudewijn Klaver