Nieuwe campagne HAK:‘Van groenten wordt iedereen blij’

06-01-2020 (10:13) - Campagnes

Nederland bungelt met een gemiddelde van 134 gram onderaan de Europese lijstjes van dagelijkse groenteconsumptie. Dat is net iets meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram/dag. Over het feit dat we elke dag meer groenten zouden moeten eten en het goed is voor onze gezondheid en planeet zijn de experts het meer dan eens. Samen met Herman den Blijker laat HAK Nederland zien hoe elke maaltijd in het weekmenu eenvoudig blij wordt met groenten en bonen erbij. En, natuurlijk, met een HAK knipoog.

Over de redenen en barrières waarom mensen nog steeds niet voldoende groenten en peulvruchten eten is al veel onderzoek gedaan en bekend. Het varieert van ‘ik zit vast in een routine, ik weet niet hoe ik het lekker klaar moet maken, tot ik heb er onvoldoende tijd voor’. De nieuwe HAK campagne laat op een inspirerende en luchtige wijze zien hoe makkelijk het is om herkenbare gerechten uit het bestaande weekmenu lekker te verrijken met groenten en/of peulvruchten.

“En dat is super eenvoudig en om blij van te worden”, zegt Nicole Freid, Directeur Marketing en Innovatie. “Daarom haken we in op de wekelijkse maaltijdroutines van Nederland en laten we zien hoe makkelijk het is om de barrières te slechten die ervoor zorgen dat we regelmatig te weinig (tot geen) groenten eten.”
 

Populariseren in plaats van beleren

HAK wil met de nieuwe campagne op een toegankelijke manier stimuleren meer groenten te eten. “We willen niet veranderen wat mensen eten en hen niet vertellen dat ze meer groenten en peulvruchten zouden moeten eten. Want het belerende vingertje werkt niet. We zijn daarmee helaas de afgelopen jaren niet veel verder gekomen in Nederland; de dagelijkse groenteconsumptie blijft schommelen rond de 130/135 gram per dag. Dus wij kiezen voor een luchtige manier met lekkere, gezonde en kleurrijke oplossingen die aansluiten op de bestaande routine van het weekmenu én veel groenten en bonen bevatten. Op deze manier populariseren we het eten van meer groenten en peulvruchten.

HAK laat zien dat ze voor elke maaltijd in het weekmenu een oplossing heeft, voor iedereen.
Of het nu een pasta is (‘Je pasta wordt blij met HAK erbij’) of een Mexicaanse wrap (‘Je wrap wordt blij met HAK erbij’). “We laten de breedte en variatie van ons assortiment zien. Daarnaast hebben we ook korte TV commercials, online video’s en veel confrontatiemomenten op de winkelvloer gecreëerd die consumenten een duidelijk handelingsperspectief bieden: wat is het, hoe maak ik het lekker klaar en waar combineer ik het mee?”, aldus Freid.

De nieuwe campagne van HAK is door DDB Unlimited ontwikkeld en vanaf 6 januari 2020 te zien. Ook bekende en opkomende influencers zijn nauw betrokken met vooral inspiratievolle ideeën om elke doordeweekse maaltijd snel, makkelijk, lekker en heel gezond te verrijken met de vers verwerkte groenten en peulvruchten van HAK.
 

credits

Bureau: DDB Unlimited
Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers
Account: Pim Beekman
Producers: Marieke Prette, Robin Mak, Paul Brand
Regie: Job van As
D.O.P.: Ruzbeh Babol
Verantwoordelijk
bij HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel
Geluid: Earforce
Edit: Kim Hinrichs
Postproductie: Post Office