Nieuwe SIRE campagne: 'De dood. Praat erover, niet eroverheen.'

08-02-2022 (06:00) - Campagnes

54% van de Nederlanders geeft aan niet genoeg gesproken te hebben over de dood met iemand die er nu niet meer is. Het verdriet is hierdoor groter en het bemoeilijkt de rouw. SIRE start vandaag een campagne om mensen te stimuleren meer over de dood te praten, hoe moeilijk en ongemakkelijk dat ook is. Gesprekken over de dood verbeteren de kwaliteit van leven.

De nieuwe SIRE-campagne houdt ons een spiegel voor. Met uit het leven gegrepen situaties: confronterend, herkenbaar, pijnlijk en soms ook grappig. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders niet graag over hun eigen dood of over de dood van iemand anders praten. Gesprekken worden gekenmerkt door ongemak. Goede bedoelingen pakken verkeerd uit, waarna het gesprek maar al te vaak verstomt.


Meer kwaliteit van leven

Lucy van der Helm, directeur SIRE: "De dood is een onlosmakelijk onderdeel van het leven. Onderzoek wijst uit dat mensen dat vergeten lijken te zijn. Het is juist waardevol om samen bij de dood stil te staan, er over te praten en elkaar erbij te helpen. Vandaag, wacht niet tot morgen met je gevoelens uiten en naar elkaar te luisteren. Het gesprek aangaan verbindt en verrijkt en dát vergroot de kwaliteit van onze levens. Daarom start SIRE deze campagne."


Dooddoeners

De campagne draait om dooddoeners. Gebaseerd op een herkenbaar inzicht. Als iemand over de dood begint, zijn we geneigd het om te buigen naar iets positiefs. Maar met die goede bedoelingen gaan we een wezenlijk gesprek over het einde uit de weg. 64% van de Nederlanders geeft aan dit regelmatig te doen.

Selmore is de bedenker van de campagne. Diederick Hillenius, creative partner Selmore: "De dooddoeners in de campagne doen in eerste instantie wat absurdistisch aan. Maar al gauw herken je dat we deze dingen allemaal weleens zeggen. Je weet vervolgens even niet of je er nou om moet lachen of je er juist voor moet generen. Vooral dat effect maakt het interessant denk ik. Het is een emotie die niet vaak wordt geraakt in communicatie. Dat is goed gelukt mede dankzij alle vakmensen die mee hebben gewerkt. Met dank aan het vertrouwen en de vrijheid die SIRE ons heeft gegeven."

Yvette de Jager, communicatieadviseur bij Bex*communicatie en verantwoordelijk voor de PR van de campagne: "Vorig jaar heb ik veel te vroeg afscheid genomen van mijn vader. Ondanks het enorme verdriet was het een afscheid met een gouden randje. Dat komt door mijn vader zelf: hij wist boven zichzelf uit te stijgen en échte gesprekken aan te gaan. Hij maakte het mogelijk dat we met elkaar durfden te praten over zijn dood. Daarom vind ik deze campagne van SIRE zo belangrijk. Ik gun het iedereen om, als het ooit ervan komt, afscheid te kunnen nemen zoals ik afscheid heb genomen van mijn vader."
 

Samenwerking

SIRE heeft ook dit keer kunnen rekenen op de hartverwarmende medewerking van heel veel mensen en partijen die belangeloos hebben meegewerkt. De credits voor de uitwerking van de campagne gaan naar Pink Rabbit (filmproductie), Artbox (beeldbewerking), 51North (website), Public Audio (radio) en al die andere talenten die hebben meegeholpen. Verder hebben meegewerkt: Stroom (media), Storyboard Amsterdam (Influencers, concept & strategie), Monkeys and Bananas (social), Bruut Amsterdam (Online Video) en DirectResearch (onderzoek).
 

Credits

Reclamebureau: Selmore
Strategie: Anja Froeling & Jeroen Senden
Creatieve directie: Diederick Hillenius
Creatie: Diederick Hillenius, Louk Derks, Hannah Mulder
Studio/typografie: Ivo in het Veld, Andrea Volkers
RTV Producer: Jorieke de Jong
Account verantwoordelijk: Josefien Homan
Projectmanager: Ruth Groot
Productiemanager: Ellen Vos

PR: Bex*communicatie
Algemeen directeur: Jhorna Erkens
Communicatieadviseur: Yvette de Jager
Communicatieadviseur: Pauline Bloemsma
Communicatieadviseur: Daphne van der Meijs

Films/Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regisseur: Emma Branderhorst
Executive producer: Monique van Beckhoven
Producer: Leontien van Hattem
Productie Manager: Annely Valk
D.O.P./cameraman: Myrthe Mosterman
1st AD: Philip de Iongh
Fotograaf: Tim Stet
Focus Puller: Majid Rezaie
2nd AC: Joey Janssen
VTR/data manager: Menno Looijen
Gaffer: Janneke Hogenboom
Best boy: Marten Jan Folkertsma
Electricien: Tim van Gils
Art Director: Marielle Nap
Art runner: Jeffrey Kroon
Set Dresser: Kitty Albers
Art stagiaire: Isabel Beerens
Geluid: Koos van der Vaart
Stylist: Vita Mees & Lisa Scheffer
Make up/Hair: Annemiek Bohnnen
Location Manager: Floris van der Wal
PA/Locatie: Gess Sumter
PA:Joren Pelsma
Catering: Nanja
Castingbureau: Borgman & Augustinus
Acteur & rol:
Schoenendoos 'Moeder' Vera Huibregtse
Schoenendoos 'Elsa' Caithlyn Mungroo
Schoenendoos 'Vader' Jerrel Mungroo
Stickertjes 'Mientje' Diana Dobbelman
Stickertjes 'Dochter' Pamela van der Wal
Lockerroom 'Rachid' Hassan Oumhamed
Lockerroom 'collega' Bram Eijsenring
Lockerroom 'collega' Boy Ooteman
Locatiescout: Roy van Rosmalen, Grace Locations
Offline studio: Cadans
Offline editor: Johannes de Jong
Geluidsstudio: Public Audio
Geluidstechnicus: Joep Meijburg
Grading: Laurens Orij - Crabsalad

Radio: Public Audio
Geluidstechnicus: Joep Meijburg
Voice casting: Postoffice Voice Casting
Voice casting director: Chantal Kunst
Voice actors: Anne-Marie Jung, Dennis Willekens, Matthijs Wind, Nadja Hüpscher,
Bartho Braat, Micha Hulshof, Lone van Roosendaal.

Website & artwork: 51 North
Websitebouwers: Jaap Kraan, Kamiel Meijer

Artwork: Artbox
Beeldmanipulatie: Fulco Smit Roeters, Ger Vendel (Artbox)
Beeldmanipulatie: Ivo in het Veld, Andrea Volkers (Selmore)
Typografie: Rivelino Panka, Edy Palma, Jasper Roks
Prepress: Straight Premedia

Social: Monkeys & Bananas
Eigenaar: Alain de Schutter
Social Creative: Linsay van der Linde
Projectmanager: Stephanie Prins
Social Marketeer: Eva Ubben
Designer: Renate de Baat

Influencer- & storytelling: Storyboard Amsterdam
Strategy: Foster & Kin
Talent Manager: Emile van Reysen
Sales Manager: Lotte Meinsz
Producer: Marjolein Pedder
Head of Projects: Nienke Eren-Koppelman
CEO: Martijn de Kemp

Online video: Bruut Amsterdam
Founder: Deniz Alkaç
Producer: Manon de Veer
Regisseur: Daan Kouijzer
Regisseur: Mike Megens

Onderzoek: DirectResearch
Research Expert: Jetteke Rigterink
Research Director: Peter van de Vijver
Client Consultant: Ferdinand Kieboom

Monitoring: Monalyse B.V.
Managing Director: Henk Scholte
Accountmanager: Freek Hordijk
Media-analist: Cas Aben

Monitoring: Clipit
RTV Monitor

Media: Stroom
Agency Lead: Samantha Catsburg
Digital Communications consultant: Patricia van Zon
Jr. Communications consultant: Ruben Bronsink

PR-Tool: SmartPR
Marel van Bemmel: Senior Accountmanager

Youtube: 5PM

Met veel dank aan:
John Doornik Casting
Typies Casting
East Indy
Moeder Anne Casting
Postoffice Voice Casting:
Roosmarijn van Bohemen
Sjouer Casting
Actors Online
Million Faces Casting
The Compound
Jasha Joseph
Goedzoekers
Rob’s Propshop
Feka
Egotribe
Prof. Dr. Manu Keirse, klinisch psycholoog en dood- & rouwexpert
Ineke Visser, bedenker onderwerp en voorzitter Landelijk Expertisecentrum Sterven
Rob Bruntink, journalist, auteur en expert op het gebied van palliatieve zorg
Barbara van Beukering, journalist en schrijver van ‘Je kunt het maar één keer doen’
Sander de Hosson, longarts en specialist palliatieve zorg
Tanja van Roosmalen, orthopedagoog en kinderrouwtherapeut

Projectteam SIRE
Doeke de Steur
Marcel Hartog
Sylvia Coumans
Marc Oosterhout
Lucy van der Helm
Yvonne Markman
Vanessa Alkemade
Maarten Spaans 

 

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.