Ocean Outdoor werkt met KesselsKramer aan vogelbekendheid

19-10-2021 (12:21) - Campagnes

Wat begon met een idee van communicatiebureau KesselsKramer, dat met een zelfbedachte briefing aan de slag ging, mondde uit in grote winst voor bescheiden en onbekende vogelsoorten. Onder het mom van 'bekend maakt bemind', ontstond het idee om voor bescheiden vogels onbescheiden veel aandacht te zoeken. Vogelbescherming raakte enthousiast en samen werd besloten het idee in te zenden voor de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam, in de categorie non-profit. Met de eerste prijs, van 500.000 euro aan mediawaarde, als resultaat.

Onder andere verstedelijking, recreatiedruk en grootschalig agrarisch grondgebruik maken het leefgebied van veel vogels in Nederland steeds kleiner. Ze komen in de verdrukking en verliezen aan zichtbaarheid. Maar hoe groter de bekendheid van iets, hoe groter de waardering ervoor, aldus reclamewetenschappers. En waar men waardering voor heeft, daar is men zuinig op. Reden te meer om digitale buitenreclame in te zetten voor deze campagne om de soorten die het nodig hebben bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.
 

AR

Voor de campagne van de Vogelbescherming wordt er gebruik gemaakt van één van Ocean’s innovatieve tools - Interactive Augmented Reality. Door dit platform lijken de digitale vogels tussen de mensen te lopen en de voorbijgangers te volgen.
 

Vogelvinder

Vogelbescherming heeft voor wie – na de eerste kennismaking met de vogels – een stapje verder wil gaan, de online tool mijnvogelvinder.nl gelanceerd. Deze handige web-app laat binnen een handomdraai zien welke vogelgebieden in de buurt van de gebruiker zijn, welke vogels daar te ontdekken zijn, hoe ze herkend kunnen worden en welke geluiden ze maken. Het vormt een goede compensatie voor de dalende aandacht die er binnen het onderwijs is voor vogelsoorten.