Pearle strijdt tegen vierkante ogen

04-10-2018 (15:30) - Campagnes

Om aandacht te vragen voor de stijgende bijziendheid onder kinderen lanceert Pearle het initiatief ‘Buiten de pixels’. Kinderboekenschrijver Marco Kunst schreef een verhaal dat kinderen spelenderwijs naar buiten lokt en kinderen moet laten ontdekken dat er meer te zien en te beleven is als je verder kijkt dan je armen lang zijn.


Het idee voor ‘Buiten de Pixels’ is ontwikkeld door creatief bureau ACHTUNG! mcgarrybowen. Sven Vening: ‘We wilden op sympathieke manier aandacht vragen van kinderen en ouders en laten zien dat de oplossing eigenlijk heel dichtbij ligt: je hoeft alleen maar af en toe op te kijken van je boek, telefoon of tablet en je hebt al een enorme winst te pakken.’

 

schermkinderen

Bijziendheid dreigt de komende decennia vele tienduizenden Nederlanders blind te maken, doordat kinderen te weinig buiten spelen en te veel dichtbij kijken op schermen of in boeken. Caroline Klaver, hoogleraar oogheelkunde aan het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum, pleitte eind vorig jaar in NRC om scholen hun leerlingen ten minste een uur per dag naar buiten te laten gaan om hun ogen te sparen. Een van de aanbevelingen in de strijd tegen bijziendheid is de 20-20-2-regel: kinderen moeten het dichtbij kijken steeds na 20 minuten onderbreken voor een pauze van 20 seconden en moeten ook dagelijks 2 uur buiten spelen.

 

buiten spelen

Daphne Rehm van Pearle: ‘Met dit initiatief willen we aandacht vragen voor dit groeiende probleem onder kinderen. Dat zij dagelijks worden verleid door schermpjes is de nieuwe realiteit. Door kinderen en ook hun ouders ervan bewust te maken hoe belangrijk, maar ook leuk buiten spelen is, proberen we een bijdrage te leveren in de strijd tegen vierkante ogen."