PLAN Nederland zet kijker op verkeerde been

05-12-2017 (10:40) - Campagnes

Voor de nieuwe campagne van Plan Nederland bedacht BrandDeli een reisprogramma waarbij de kijker er gedurende het kijken achter komt dat het geen entertainment is, maar een schrijnend probleem op tafel legt: gedwongen kindhuwelijken. 
 

Voormalig 3 op Reis presentator Sebastiaan Labrie en actrice Pip Pellens (ex-GTST) nemen de kijker mee naar Bangladesh en introduceren het land, precies zoals ook de bekende 3 op Reis programma’s beginnen. Wanneer Labrie een naaiatelier bezoekt, komt de kijker erachter dat dit een opvanghuis betreft voor meisjes die slachtoffer zijn geworden van kindhuwelijken. De campagne wil hier aandacht voor vragen en geld ophalen met een SMS-actie.
 

kindhuwelijken stoppen

BrandDeli bedacht de campagne en betrok ook de zenders uit haar portfolio, per zender werden zenderhelden gevraagd om mee te werken aan de campagne. Zo roepen Kay Nambiar (MTV) en Louisa en Rosanna (TLC) de kijker op in een confronterende oproep: Wat doe jij het komende uur? Kijk jij jouw favoriete serie of doneer je eerst 3 euro en help je ons mee kindhuwelijken te stoppen?’ 
 
Gedurende de sinterklaasperiode wordt de consument aangesproken op zijn koopgedrag door in een commercial  een vergelijking te maken tussen het kopen van een chocoladeletter voor 3 euro en het eveneens voor 3 euro helpen voorkomen van het huwelijk van één veertienjarig meisje, een huwelijk waarin ze dagelijks wordt vernederd en geslagen.
 

Plan werkt

De aanpak van Plan Nederland om kindhuwelijken te voorkomen, is succesvol: in de landen waar Plan werkt, zijn steeds meer dorpen kindhuwelijkvrij. Desondanks is het probleem wereldwijd nog steeds groot: elke 2 seconden ondergaat 1 meisje een gedwongen huwelijk. 
De campagne van Plan Nederland is te zien op 24 kitchen, MTV, Comedy Central, National Geograpic, Fox Sports, Spike, Fox en TLC.
 
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.