Praten over seks

30-08-2021 (07:00) - Campagnes

Roorda maakt voor ministerie van VWS en Sense een campagne over wensen en grenzen.
Om jongeren te motiveren hun seksuele wensen en grenzen bespreekbaar te maken lanceren ministerie van VWS en Sense in samenwerking met Roorda Reclamebureau de campagne “Zin? Lekker? Fijn? – Praat met elkaar over wat je wel en niet wil.” 
 
De nieuwe campagne wil jongeren stimuleren om zich meer vrij te voelen in het maken van hun (seksuele) keuzes. Daarvoor is een mantra ontwikkeld, een hulpmiddel, waarmee ze voor, tijdens of na een intiem moment het gesprek kunnen aangaan: Zin? Lekker? Fijn? Elk moment is het juiste moment om te praten over wat je wel en niet wil. Deze drie simpele vragen helpen hierbij en maken het praten over flirten, zoenen, aanraken of seks een stuk makkelijker.
 
In posters, radiospotjes, online posts en video’s op social media staan de verhalen van jongeren zelf centraal. Zij laten zien hoe zij zelf het gesprek zijn aangegaan, dat jongeren zich nergens voor hoeven te schamen en dat ze er niet alleen voor staan. Op sense.info vinden jongeren tips om zelf ook het gesprek te voeren.
 

Duidelijke norm nodig

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS: “Met deze campagne willen we wensen en grenzen bespreekbaar maken of het nu gaat om relaties of seks. Om ongewenst gedrag te voorkomen is een duidelijke norm nodig: het is normaal dat je zelf je keuzes maakt over wat je wel en niet wilt en dat je partner dit respecteert. Dat vraagt om goede communicatie, hoe spannend dat soms ook is. Zin? Lekker? Fijn? kan hierbij helpen.”

Mariëlle Verlouw (campagnemanager VWS): “Nog te veel jongeren hebben negatieve ervaringen, van daten tot seks. Voor jezelf opkomen en tijdig aangeven wat je wel en niet wil, maar ook vragen naar de behoefte van de ander is belangrijk. Door het delen van échte verhalen van jongeren laten we zien dat het normaal is je wensen en grenzen aan te geven. Op elk gewenst moment.”

De opdrachtgevers het ministerie van VWS en Sense werkten voor de ontwikkeling van de campagne samen met Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM. De strategie en het creatieve werk komen van Roorda Reclamebureau (i.s.m. Tabula Rasa) en Jagthund maakte de illustraties en animaties. De campagne maakt deel uit van een meerjarige campagne seksuele gezondheid.
 

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw (Ministerie van VWS)
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula Rasa
Creatie: Willemijn Besteman, Bodine Hekkert, Tom van der Veldt, Dyon Ruiter en Joeri Jansen.
Account: Judit de Graaff en Oriane Pam
Manager Digital: Alex de Kok
 
 

ZIN? LEKKER? FIJN? - Intro from Roorda Reclamebureau on Vimeo.

 

 

ZIN? - Date from Roorda Reclamebureau on Vimeo.

 

 

LEKKER? - Zoenen from Roorda Reclamebureau on Vimeo.

 

 

FIJN? - Ruig from Roorda Reclamebureau on Vimeo.